Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ministern uppmanar: Stoppa utdelningarna under coronakrisen

Publicerad: 30 Mars 2020, 06:07

Per Bolund gjorde ett utspel i Dagens industri.

Foto: Regeringen

Per Bolund gjorde utspel i coronakrisen, annonspriserna sjunker och kampanj mot våld i hemmet under corona. Det är några av nyheterna i måndagssvepet.


Ämnen i artikeln:

RegeringenCoronavirusetPer BolundMorgonsvepet

Finansmarknadsminister Per Bolund uppmanade under söndagen alla svenska bolag att vänta med aktieutdelning i och med det extrema läget i världen – även de bolag som är starka och välmående. På frågan om det är regeringens sak att berätta för företag hur de ska disponera sina vinster säger han:

”Nej, inte i vanliga fall. Nu är det inte ett vanligt fall utan ett ekonomiskt väldigt svårt läge. Här tycker jag att det är tydligt att staten tar ett stort ansvar, och då tycker jag att även ägarna av bolagen behöver ta motsvarande ansvar”, säger han till Dagens industri.

Från och med den 16 mars har regeringen vid ett flertal tillfällen presenterat åtgärder som ska stötta de svenska företagarna. Det handlar bland annat om korttidspermittering och en möjlighet att vänta med att betala skatt. Läs om alla initiativ här.

Kampanj mot våld i hemmet under corona
Våld i hemmet ökar i och med att fler isoleras i samband med corona. The No More Project och USA-baserade National Domestic Violence Hotline gör nu en kampanj för de som nu sitter fast med förövare i sina hem. Kampanjen heter ”#Listeningfromhome” och ska ge människor en förståelse för varningstecken och uppmuntra dem att hämta hjälp om de hör eller observerar våld. Kampanjen är gjord av MRM McCann och kommer synas i sociala medier och framöver även utomhus.

Trafiken ökar – men annonspriserna sjunker
Sedan coronapandemin började spridas har medierna sett stora ökningar i trafiken, i vissa fall så mycket som 30 procent, enligt källor Digiday har pratat med. Problemet är att annonsörerna har försvunnit eller åtminstone minskat sin budget. Priserna på programmatic har gått ner mellan 10-20 procent globalt. Köparna är nu mer lojala med priset än själva varumärket, konstaterar tidningen. Detta beror till viss del på att den ökade trafiken har gjort så att sajter skickar ut en stor mängd annonsförfrågningar till ad tech-leverantörer för att sälja sina lager. Men där tar det stopp då annonsörerna blivit mer kräsna.

Tv-tittandet ökar i USA
När New Yorks barer, caféer och restauranger slog igen den 15:e mars för att hejda spridningen av corona såg man en kraftig uppgång i videotittandet, meddelar mätfirman Nielsen. Prime time-tv hade inte haft sånt högt tittande som efter terrorattacken i New York 2011. Sedan dess har tv-tittandet gått upp med fem procent, när 93,6 procent sätter på tv:n. Det markerar en trend då tittandet fallit från sju procent under säsongen 2018-2019.

40 procent tror på uppsägningar
Fysiska butiker stänger nu en efter en efter att corona rubbat hela världsekonomin. Enligt en undersökning som Digiday låtit göra bland chefer tror många av dem, 40 procent, att det kommer innebära nedskärningar för varumärken och retail till följd av krisen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.