Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Morgonsvepet: Facebook pausar Instagram för barn

Publicerad: 28 september 2021, 06:17

Instagramchefen Adam Mosseri meddelade i blogginlägg att Instagram väljer att tillfälligt stoppa arbetet med Instagram Kids.

Reklam om lån följer med paket från e-handelsjätte, reklamköpen ökar kraftigt i USA och Youtube anser sig vara en bra plattform för unga. Det och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramReklamYoutubeEllos

 

Nu pausar Facebook sin satsning att rulla ut Instagram till barn under 13 år, skriver Omni

Instagramchefen Adam Mosseri meddelade i blogginlägg att Instagram väljer att tillfälligt stoppa arbetet med Instagram Kids.

Enligt honom tror fortfarande Instagram på konceptet men menar att de behöver mer tid att utveckla tjänsten tillsammans med experter, politiker och föräldrar. Projektet har kritiserats, inte minst efter rapporter att unga mår dåligt av att använda tjänsten.

”Verkligheten är att barn redan finns online, och vi tror att det är långt bättre för föräldrarna att vi utvecklar åldersanpassade tjänster som utvecklats specifikt för barnen, än att det ser ut som idag” skriver Mosseri, enligt Omni.

Ellos säljer lån i paket till kunder

Enligt en granskning av Svenska Dagbladet skickar Ellos rutinmässigt ut reklamlappar om lån i paketet till de kunder som köpt en vara av dem. Och samarbetet med Resurs bank ger dem en del av lånekakan, en tiondel av e-handelsjättens miljarintäkter kommer från krediter, skriver Svenska Dagbladet.

”Resurs Bank erbjuder Privatlån till Ellos-koncernens kunder och använder då varumärket Ellos i sin marknadsföring för vilket de betalar en kommission”, skriver koncernens nya ägarbolag FNG Nordic, i den senaste årsredovisningen

SvD har under över en veckas tid sökt Ellos ledning för en intervju. Trots upprepade försök har företaget inte svarat, uppger tidningen.

Reklamköp ökar explosionsartat

Reklamköpen i USA kommer att öka närmast explosionsartat i år och nästa år, skriver Ad age och hänvisar till en rapport av Interpublic Group of Cos. I år kommer köpen öka med 23 procent till 278 miljarder dollar och nästa år beräknas de öka med 12 procent till och överstiga 300 miljarder dollar. Det är första gången sedan sedan innan coronapandemin de flesta stora sektorer är tillbaka på så höga nivåer.

I år väntas reklambudgeten för resesektorn öka mest, med 34 procent.

Youtube: Värdefull resurs för unga med mental ohälsa

Vd:n för Youtube, Susan Wojcicki, anser att videoplattformen har ett värde för unga vuxna efter att orosmolnen hopar sig för konkurrenten Instagram och rapporter om ökad mental ohälsa bland dess unga kvinnliga användare.

– Vi ser många svåra frågor där Youtube kan bli en värdefull resurs, säger hon i en intervju med finanskanalen Bloomberg, enligt Ad age.

– Vi ser att många användare pratar om mental ohälsa och för många barn hjälper det till att avstigmatisera ämnet oh gör att människor vågar prata om saker. Vi tar det här väldigt seriöst, fortsätter hon.

Det är första gången som Google, som äger Youtube, pratar om hur deras plattform påverkar unga sedan rapporter om hur Instagram främjar mental ohälsa hos unga.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramReklamYoutubeEllos

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.