Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Morgonsvepet: ”Minska antalet kommunikatörer vid universiteten”

Publicerad: 11 oktober 2021, 06:27

Dra ner på kommunikatörer och informatörer vid universitet och högskolor. Det uppmanar professorn i zooekologi Göran Arnqvist till i en debattartikel i Svenska Dagbladet

Foto: TT

Kommunikatörer kan innebära ett demokratihot, instagram ska skydda användare och McDonalds vill uppfattas mer klimatvänliga. Det och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KommunikatörInstagramGoogleMcDonalds

Dra ner på kommunikatörer och informatörer vid universitet och högskolor. Det uppmanar professorn i zooekologi Göran Arnqvist till i en debattartikel i Svenska Dagbladet, skriver Omni.

Enligt honom har kommunikatörer på svenska universitet och högskolor fyrdubblats mellan 2001 och 2009. Den utvecklingen är problematisk av flera skäl, menar han.

Göran Arnqvist skriver att många kommunikatörer inte har den sakkunskap som krävs för att kommunicera lärosätenas kunskaper. Detta leder, enligt Arnqvist, till att endast ”väloljade haranger utan egentligt sakinnehåll” kommuniceras. 

”Den outtalade idén om att journalister och allmänhet är opponenter som ska serveras och hanteras, snarare än öppet informeras, är inget mindre än anti­demokratisk”, skriver han på SVD Debatt. 

Instagram ska skydda användare från skadligt innehåll

Allteftersom kontroverserna kring Instagram och dess på verkan på människor mentala hälsa uppdagas lovar bolaget att försöka skydda användarna. Enligt Facebook-chefen Nick Clegg ska man lansera nya funktioner som är tänkta att skydda användare från skadligt innehåll och även uppmana användarna att ta en paus från den sociala plattformen, skriver Omni.

– Vi kommer att introducera en funktion som jag tror kommer att göra stor skillnad, och som innebär att om våra system ser att en tonåring tittar på samma innehåll upprepade gånger, och det innehållet bedöms vara skadligt för dem, så kommer vi att försöka knuffa dem mot annat innehåll, sade Clegg i tv-programmet State of the Union på CNN, enligt Omni.

McDonalds vill uppfattas klimatvänliga i ny kampanj

”När du förändrar lite, förändrar du mycket”, är budskapet MCDonalds vill signalera med sin nya kampanj. Tillsammans med Leo Burnett London har de tagit fram en reklamfilm som visar hur snabbmatsjätten har minskat sitt avfall, gör deras frityrolja till biodiesel, återvänder kaffekoppar till vykort och gör om leksakerna i Happy Meal till en lekpark.

40-sekundersfilmen som har börjat visas I England avslutas med taglinen: which just goes to show when you change a little, you change a lot”.

– Vi har en lång historia av positiv påverkan som verkligen betyder något för människor och planeten, säger McDonald’s CMO Michelle Graham-Clare till Marketing Week.

Google ska skydda ”högriskanvändare”

Sökjätten Google genomför en satsning för att skydda högriskanvändare. Enligt Computer Sweden ska politiker, journalister och aktivister skyddas från att drabbas av cyberattacker. Nu ska ett speciellt team ha tillsatts för att upptäcka och stoppa den mest avancerade cyberbrottslingarna, skriver Computer Sweden, enligt Omni.  

Techjätten har även inlett samarbeten med organisationerna International Foundation for Electoral Systems, UN Women och Digital Campaigns, och kommer att förse dem med gratisnycklar till Googles Advande Protection Program samt säkerhetsnyckeln Titan.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.