Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Morgonsvepet: Swedish house mafia tar fram möbler med Ikea

Publicerad: 17 september 2021, 06:23

Swedish house mafia ska ta fram möbler tillsammans med Ikea.

Swedish house mafia och Ikea tar fram musikmöbler, forskare vill se strängare regler för matreklam och Klarnas annonser exponeras mest mot unga på Twitter. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

IKEASwedish House MafiaTwitterKlarnaAnnonseringFotboll

Det svenska house-fenomenet Swedish house mafia ska ta fram möbler tillsammans med Ikea. Det framgår av ett pressmeddelande från möbeljätten.

Detta ”för att göra musikskapande tillgängligt för fler genom en kollektion som ska göra det lättare att producera, spela och lyssna på musik hemma”, skriver Ikea.

- Såväl vi som Ikea ville ta ett kliv ut ur vår komfortzon och skapa något nytt och fräscht tillsammans: Ett samarbete mellan musikskapare och experter på livet hemma, skriver Swedish house mafia i pressmeddelandet.

Möbelkollektionen väntas finnas i butik om ett år 

Finska forskare vill se strängare regler för matreklam till barn

Regelverket har inte hängt med i den digitala utvecklingen och matreklam sker på sociala medier med hjälp av unga profiler, skriver tidningen Västra Nyland. 

Därför borde reglerna hur man får marknadsföra ohälsosam mat skärpas och förtydligas. Det menar forskare vid Helsingfors universitet, Tammerfors universitet och Finlands miljöinstitut tillsammans med Ahjo Communications.

– Enligt resultaten förbättrar regleringen av marknadsföring i princip alltid barnens och ungas välbefinnande, och främjar inte bara barnets bästa, utan också hela befolkningens hälsa under en längre tid, uppger forskarna i ett pressmeddelande.

Rapport: Klarnas reklam riktas till unga på Twitter

Analysplattformen Brand total har tittat på hur ”köp nu betala senare”-företag riktar sin reklam, skriver Ad age. Enligt rapporten har företagen siktet inställt på unga konsumenter. Svenska Klarna riktar hälften av sin reklam till generation Z och 40 procent av annonserna fanns på Twitter.

– De här varumärkena förlitar sig mycket på sociala medier för att utbilda konsumenter om deras varumärke, säger Alon Leibovich, vd och medgrundare av Brand total till Ad age och tillägger att Klarna har ledarpositionen.

USA:s spelarförening kritiserar förbundet: ”Ett PR-trick”

USA:s fotbollsförbund har lagt det senaste kontraktsförslaget på bordet för damlandslaget. Men spelarföreningen är inte glada. De kallar det ett PR-trick och orättvist:

”Förbundets PR-trick och förhandling genom media kommer inte att ta oss närmare en mer rättvis överrenskommelse. Vi är i stället redo att förhandla i god tro för att uppnå en så jämlik ersättning och de säkraste arbetsvillkoren som är möjligt”, skriver de på Twitter enligt SVT.

Senare svarade förbundet på spelföreningens utspel:

”Ett erbjudande om identiska kontrakt till dam- och herrlandslaget, och att diskutera en jämlik fördelning av prispengar, är äkta och i god tro. Ett PR-trick är en 90 minuter lång ensidig film”, skriver de på Twitter.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.