Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Morgonsvepet: Unga litar inte på influensers – men följer ändå deras råd

Publicerad: 24 september 2021, 06:15

Unga litar inte på influensers – men följer ändå deras råd.

Foto: Lars Person/SvD, Pernilla Wahlman, Malin Hoelstad, Stina Stjernqvist, Jessica Gow/TT

Barn och unga tar råd från Influencers – trots att de inte litar på dem, pensionär överöstes med erbjudanden om blancolån efter plåsterköp på Apoteket och Facebook medger att Appleuppdatering kan göra livet surt för annonsörer.
Det och mycket mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InfluencersFacebookAppleApoteketReklam

Barn och ungas förhållande till influencers är motsägelsefullt. Enligt Statens medieråds rapport Unga & medier 2021 svarar bara 14 procent av unga mellan 13 och 16 år att de har förtroende för influencers, men samtidigt svarar 21 procent att de följer deras råd, skriver Göteborgs Posten.

– Unga vet vilka källor som brukar vara tillförlitliga när det gäller nyheter och information. Men det är paradoxalt att fler svarar att de följt någon rekommendation från en influencer än som uppger att de litar på informationen de får via influencers, säger Yvonne Andersson, analytiker på Statens medieråd som tagit fram rapporten, i ett pressmeddelande, enligt tidningen.

Köpte plåster på Apoteket – överöstes med erbjudanden om blancolån

En friluftsintresserad pensionär som bor utanför Stockholm köpte skavsårsplåster på statliga Apotekets nätbutik, skriver Svenska Dagbladet. Under de sju månaders som har följt har han överösts med erbjudanden om blancolån från betaltjänsten Collector.

Nu har bolaget tvingat betaltjänsten Collector att sluta skicka låneerbjudanden, skriver Svenska Dagbladet.

”Det är högst olämpligt”, uppger Apoteket.

Facebook medger att Apples integritetsåtgärder fungerar

De spårningsskydd Apple infört i operativsystemet ser ut att fungera. I ett inlägg skriver Facebooks produktmarknadschef Graham Mudd att det nu ör svårare för Facebooks kunder att nå den publik man vill rikta sina annonser mot, skriver nättidningen Feber. 

Han menar att det är Apples integritetsskyddande åtgärder i mobila operativsystem iOS som sätter köppar i hjulen för både Facebook och de kunder som annonserar på plattformen.

– Vi förväntade oss motvind när förändringarna infördes och förväntade oss att de skulle ha en större påverkan i tredje kvartalet jämfört med andra. Vi vet att många av er upplever det, det gör vi också, säger han enligt Feber.

Storbritanniens reklamombudsman ska granska miljöpåståenden

Storbritanniens motsvarighet till Reklamombudsmannen, Advertising Standards Authority (ASA), kommer att titta närmare på företagens löften om klimat och miljö i deras marknadsföring. Enligt Marketing week släpper ASA riktlinjer för principer som marknadsförare måste följa för att deras annonser utformas på ett ansvarsfullt sätt.

– Det är lett för företag att göra misstag och vilseleda när de påstår saker om klimatet och det kan leda till konsumentenskada och skada planeten, skriver myndigheten.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.