Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Morgonsvepet: Youtube och Google stoppar klimatförnekande annonser

Publicerad: 8 oktober 2021, 06:35

Youtube och Google stoppar klimatförnekande annonser

Foto: TT

Youtube stoppar klimatförnekande annonser, Twitter varnar för heta debatter och lyxmärke skriver kontrakt med Netflixstjärna. Det och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogleSpotifyTwitterNetflix

Google, och dess dotterbolag, Youtube kommer att stoppa innehåll och reklam om klimatförändringar som är vilseledande, skriver TT enligt Svenska Dagbladet. 

Beslutet kommer att träda i kraft i november och resulterar i att det då blir förbjudet att skapa reklam och innehåll som säger emot den väletablerade vetenskapliga samsynen kring förekomsten av klimatförändringarna och dess orsaker”, meddelar Google i ett uttalande, enligt TT.

Påståenden som att klimatförändringar är påhittat eller att växthusgaser och människan inte har en påverkan på klimatet tillåts då inte på sajten.

”Annonsörer vill helt enkelt inte att deras annonser ska hamna bredvid den här typen av innehåll. Och publicister och kreatörer vill inte att reklam som framför dessa påståenden ska dyka på deras sidor eller videor,” skriver Google, enligt TT.

Diskussioner kring klimatförändringar kommer fortfarande att tillåtas, exempelvis debatter om klimatpolitik, klimatförändringarnas olika effekter och ny forskning.

Twitter varnar för ”heta debatter” i ny funktion

Användare kommer att varnas när de är på väg att hoppa in i heta debatter på Twitter, skriver The Guardian. Sociala medier-plattformen testar just nu flera funktioner för att lugna debatter på plattformen. Dels kommer användaren meddelas om att hen är på väg in i en ”intensiv” diskussion och när en person svarar i en tråd påminns användaren om att ”man ska ta hand om varandra” och att det finns en människa bakom avatarerna, samt att ”olika perspektiv är värdefulla”. 

Netflix-stjärnan blir varumärkesambassadör för Louis Vitton

Lyxvarumärket Louis Vitton uppger att företaget har knutit till sig Netflix-stjärnan HoYeon Jung, känd från ”Squid game”, som en ny global ambassadör för varumärket.

 – Jag blev genast förälskad i HoYeons talang och fantastiska personlighet, säger Nicolas Ghesquière, kreativ chef på Louis Vuitton i ett pressmeddelande enligt Ad age. 

”Squid game” hade premiär på Netflix den 17 september och har snabbt blivit en streamingtjänstens mest populära serier under hösten.

Spotify lanserar ”Audience Network” i USA

Tidigare i år lanserade Spotify sitt nya annonsnätverk på plattformen, det så kallade Spotify Audience Network. Nu öppnas det upp för de som skapar eller distribuerar sin podd via Anchor, skriver Techcrunch.

Spotify köpte Anchor 2019 och lanserade tidigare i år Spotify Audience Network, och med det här draget är tanken att ge poddkreatörer i USA möjlighet att än bättre kunna skapa intjäning på sina poddar genom annonsförsäljning.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.