Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Myndigheterna nobbade gratis corona-app från Doberman

Publicerad: 27 April 2020, 06:25

Lisa Lindström, vd på Doberman.

Doberman fick nej – nu är myndigheternas projekt kraftigt försenat, gaming fördubblar tv-investeringarna och Facebook utmanar Zoom. Det är några av nyheterna i helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

TeliaDobermanTVCoronavirusetFacebookLisa LindströmMorgonsvepet

Webbdesignbyrån Doberman hade i samverkan med Telia utvecklat en app för kartläggning av coronasmitta – och erbjöd den till MSB och Folkhälsomyndigheten redan i slutet av mars. Men projektet nobbades av myndigheterna, enligt en artikel i Svenska Dagbladet. Genom appen kunde användarna svara på olika frågor om corona, statistik som myndigheter eller institutioner kunde använda för beslutsfattande.

– Vi ville aldrig ha betalt. Tyvärr var det ingen som nappade på erbjudandet, säger Dobermans vd Lisa Lindström till tidningen.

Enligt uppgifter till SvD valde MSB att tacka nej till erbjudandet eftersom man redan hade tagit fram en lösning. Men en månad senare har man nu bantat ner projektet och ännu finns inget datum satt för lansering.

Gaming dubblar tv-investeringarna under corona
Gamingindustrin, med bolag som Nintendo, PlayStation och Xbox, visar sig gå galant under coronapandemin. Mätningar visar att tv-annonseringen från spelvarumärken har nästan fördubblats i USA mellan 16:e mars till 15:e april jämfört med föregående 30-dagarsperiod. Detta visar att även om marknadsföringen i stort saktar ner så finns det även chans för bolag att nå spelsugna amerikanare hemmavid. Nintendo tar ledningen med 55,4 procent av marknadens ad impressions. Totalt spenderade 14 varumärken 19,2 miljoner dollar på 47 reklamspotar.

Facebook utmanar Zoom – vill nå nya annonsörer
Facebook lanserar nya videoverktyg och öppnar så kallade ”Rooms” som tillåter 50 människor att ses via video vid samma tillfälle. Enligt Adage inspireras dem av videokonferensappen Zoom, som har gått som tåget under corona. Rooms kommer integreras i Instagram Direct, Whatsapp och Portal. Andra grejer man lägger fokus på är IGTV och Facebook Dating, också inom video, som skapar annonsmöjligheter för områden som är stora för tillfället, till exempel hälsa och matlagning. Det säger flera mediebyråer.

Legala spelbolag tappar marknadsandelar till illegala
Ny data visar att olicensierade spelbolag lockar till sig allt fler kunder på bekostnad av de licensierade. Enligt analysfirman Copenhagen Economics är det i hög grad problemspelarna som har lämnat det svenska systemet. Marknadsföring är en står del av boven. När analysfirman, på uppdrag av Branschföreningen för Onlinespel, Bos, undersöker saken visar det sig att uppemot var femte satsad spelkrona söker sig bort från den reglerande marknaden för sportspel. 

Facebookuppgörelse klar
Facebooks uppgörelse med FTC efter Cambridge Analytica-skandalen är nu officiellt klar. Bolaget ska betala fem miljarder dollar i böter. Dessutom ska vd:n och grundaren Mark Zuckerberg kunna intyga att man följer FTC instruktioner kvartalsvis och årligen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.