Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Nästa slag mot H&M:s varumärke – företagskulturen beskrivs som ”en sekt” i ny bok

Publicerad: 4 december 2019, 07:32

Foto: Wikimedia commons

H&M-anställda i Sverige vittnar om ohälsosam företagskultur i ny bok, Coca-Cola är tillbaka i Super Bowl och Tiktok medger att ha censurerat innehåll på plattformen. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

H&MTikTokGoogleCoca-ColaSuper Bowl

H&M:s varumärke har fått ta flera smällar under de senaste åren. ”Coolest monkey in the jungle”-tröjan som väckte rasismanklagelser, kritik för rutinmässig bränning av tonvis med nyproducerade kläder och mot arbetsförhållandena för anställda hos underleverantörer i Kambodja och Indien är några av de händelser som medierna rapporterat om och som H&M tvingats krishantera.  

Nu rapporterar Aftonbladet om osmickrande uppgifter om missförhållanden för H&M:s anställda i Sverige som kommer fram i den nya boken ”The Big Boss”. Boken utkommer under onsdagen och är skriven av journalisterna Erik Palm och Jonas Alsgren som sedan 2015 gjort över hundra intervjuer med nuvarande och före detta anställda. Personerna vittnar om stress, privata hälsoregister och minimala jobbgarantier, och om hur bolagets anställda i Sverige uppmanas gå på a-kassa för att få det att gå runt. Många anställda i boken beskriver enligt Aftonbladet en företagskultur där man missgynnas om man säger ifrån. 

– Det är som en sekt. Om man ska vara kvar på H&M så ska man bara säga ja och hålla med de som bestämmer, säger Katarina som jobbar som inköpsassistent på H&M:s huvudkontor i Stockholm i boken enligt Aftonbladet. 

I ett mejl till Aftonbladet kommenterar H&M boken genom Johanna Roos, kommunikationsansvarig:

”Vi tar starkt avstånd från boken och känner inte alls igen oss i den beskrivning som ges av vårt företag. Boken är uppbyggd på en mängd inkorrekta fakta, spekulationer och felaktiga antaganden. Vi har inget emot granskning och förstår att det finns ett stort intresse kring H&M, men i det här fallet har vi valt att tacka nej till medverkan eftersom vi har gjort bedömningen att författarna redan på förhand bestämt inriktning på boken, oavsett vilka svar vi ger”. 

Filip Ekvall, H&M:s Sverigechef, kommenterar uppgifterna för Expressen:

– Det är en bild som inte jag kan känna igen mig i över huvudtaget, säger han.

LÄS MER: ”Här är H&M-bossens strategi för framtidens butik”

Googles vd tar över Alphabet
Googles grundare Larry Page och Sergey Brin har beslutat att Googles vd Sundar Pichai kommer ta över rollen som vd för moderbolaget Alphabet, som Larry Page suttit på fram tills nu. Samtidigt avgår Sergey Brin från sin roll som ordförande. Det skriver bolaget i ett uttalande

Tiktok medger att ha censurerat innehåll
Den kinesiska videoappen Tiktok, en av de snabbas växande sociala medie-plattformarna i världen, har fått stor kritik för avstängningen av den amerikanska 17-åringen Feroza Aziz konto som följde kort efter att den film där hon pratar om Kinas behandling av uigurer fått stor spridning på plattformen. Nu medger Tiktok att man har censurerat innehåll som publicerats av användare som har funktionshinder, är överviktiga eller är HBTQ-personer. Det skriver The Guardian. Anledningen ska vara att Tiktok vill förhindra att mobbning förkommer på plattformen. Som åtgärd har Tiktok valt att begränsa räckvidden för användare som faller inom dessa ramar. För vissa användare innebär det att deras innehåll inte syns utanför hemlandet, för andra att deras videoklipp inte hamnar i Tiktoks offentliga flöde ”For you”. Tiktok har bekräftat uppgifterna för den tyska sajten Netz Politik. 

Coca-Cola tillbaka i Super Bowl
Super Bowl är som känt inte bara ett av världens största sportarrangemang, utan även årets reklammässiga höjdpunkt. Senast Coca-Cola syntes i Super Bowl var 2018, med den poetiska reklamfilmen ”The wonder of us” skapad av Wieden + Kennedy Portland. När läskjätten 2019 valde att inte göra reklam under Super Bowl var det första gången på 12 år. Nu rapporterar dock Adweek att Coca-Cola är tillbaka. Bolaget har enligt tidningen köpt ett 60 sekunders långt reklaminslag som ska gå i Fox Super Bowl-sändning. Enligt en talesperson från Coca-Cola kan de ännu inte dela med sig av några detaljer om reklamfilmen i fråga. 

LÄS MER: ”Siffrorna som visar varför marknadschefer älskar Super Bowl”

Nätshoppingen slog rekord under Cyber Monday
Under Cyber Monday, rea-måndagen som följer efter Black Friday, nätshoppade amerikanska konsumenter för hisnande 9,4 miljarder dollar. Det innebär att förra årets rekord på 7,9 miljarder dollar nu är toppat. Den procentuella ökningen ligger på 19,7 procent vilket motsvarar en högre tillväxttakt än tidigare år, enligt data från Adobe Analytics som Adweek rapporterar om. Enligt siffror från Salesforce gjordes 55 procent av köpen under Cyber Monday i mobilen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.