Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nedskärningar, lönesänkningar och permitteringar på Dentsu Aegis Network

Publicerad: 14 April 2020, 06:41

Holdingbolaget äger bland annat svenska Carat, Vizeum, Isobar och MKTG, Publicis Groupe ska spara fem miljarder och Cannes Lions ber om branschens hjälp


Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis NetworkCoronaviruset

Coronaviruset och effekterna av de smittskyddande åtgärderna har inneburit en tuff ekonomisk situation för många kommunikationsbyråer. Resumé har bland annat rapporterat om att hälften av Komm:s medlemmar valt att korttidspermittera hela eller delar av sin arbetsstyrka. I helgen rapporterade Adweek om att holdingbolaget Dentsu Aegis Network förra veckan aviserade nedskärningar, lönesänkningar och permitteringar. Trots att alla anställda som tjänar över en viss summa kommer att gå ner i lön kommer alltså holdingbolaget, som äger de svenska byråerna Carat, Vizeum, Isobar, iProspect, MKTG och Dentsu Data Services, att behöva spara ytterligare pengar genom uppsägningar. Exakt hur det kommer att drabba de svenska byråerna är i nuläget oklart.

Beslutet kommer kort efter att DDB:s tidigare globala vd Wendy Clark tagit positionen som global vd på Dentsu Aegis Network.

Publicis Groupe vill spara fem miljarder

Under påsken släppte holdingbolaget Publicis Groupe sin kvartalsrapport för Q1 2020, en dryg vecka innan planerat. Rapporten visar att Publicis redan innan coronakrisen slog till hade en negativ kvartalstillväxt på -2,9 procent i jämförelse med samma period 2019, något analytiker förväntat sig. Tittar vi enbart på USA redovisar dock holdingbolaget, som äger svenska byråer som Saatchi & Saatchi, MSL, BBH, och Publicis Sapient, en femprocentig tillväxt. 

För att minska de ekonomiska skadorna av coronavirusets spridning har flera personer på ledande positioner inom holdingbolaget sänkt sina löner med mellan 20 och 30 procent. Målet är att under året minska kostnaderna med omkring fem miljarder kronor.

Cannes Lions efterlyser hjälp från branschen

Förra veckan kom beskedet att årets Cannes Lions på grund av coronaviruset skulle komma att ställas in. Nu vill arrangörerna och ägarbolaget Ascential ha hjälp av deltagarna för att klara sig rent ekonomiskt. De uppmanar därför de som löst biljett till årets festival, något som kan kosta uppemot 40 000 kronor, att inte be om en återbetalning utan i stället utnyttja sina biljetter nästa år.

– Jag vill be branschen om deras hjälp för att vi ska ta oss igenom det här. Många av de som besöker Cannes Lions kommer från bolag som omsätter mångmiljardbelopp. De är helt enkelt väldigt mycket större än vad vi är och coronaviruset har drabbat oss hårt ekonomiskt, säger Cannes Lions ordförande Philip Thomas till AdAge.

De bidrag som skulle tävlat i årets Cannes Lions kommer istället få tävla i nästa års upplaga.

Trumps senaste presskonferens – en pr-katastrof

Sedan Donald Trump gav sig in i politiken har han haft ett löpande bråk med de amerikanska medierna, ett bråk som i coronakrisen blivit särskilt intensivt. Den amerikanske presidenten har fått mycket kritik för sitt sätt att hantera viruset och har de senaste veckorna svarat med att bli extra hård i sin kritik av medierna. Under nattens pressträff hävdade Trump att han gjort ”allting rätt” i sin hantering av viruset och sa att det är hans beslut när delstaternas skolor ska öppna igen. När Trump ifrågasattes och en reporter sa att det är guvernörernas beslut hyschades hen av Trump.

– När man är president i USA så har man total makt, sa Trump.

Flera analytiker skriver att pressträffen var en av de märkligaste sedan Donald Trump tog över som president. Den har heller inte landat väl hos traditionellt konservativa tidningar som National Review.

Amazon rekryterar ytterligare 75 000

Den pågående coronapandemin har fått många bolag att dra ner på personal. Det finns dock vissa som har en intensivare period än någonsin, däribland Amazon. Redan för två veckor sedan meddelade techjätten att de skulle komma att anställa 100 000 nya medarbetare för att hantera den ökade efterfrågan – och nu aviserar de ytterligare 75 000 nya rekryteringar, det rapporterar Reuters. Personalen som ska anställas är bland andra lagerpersonal och budbilsförare. Förhoppningen är att Amazon genom rekryteringarna inte ska misslyckas med målet om att leverera produkterna redan dagen efter beställning. Samtidigt har Amazon fått stänga flera lager efter att coronaviruset spridit sig bland de anställda.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.