Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nedskärningar på Dentsu – Sverige ett av få positiva exempel

Publicerad: 28 Maj 2020, 06:31

Nike Carlstoft är vd för Dentsu i Sverige sedan i mars.

Foto: Press

Dentsu drar ner med 7 procent av de globala utgifterna, Instagram öppnar upp för annonser i IGTV och Twitter och Facebook går skilda vägar i frågan om faktagranskning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterMark ZuckerbergYoutubeDentsuDonald TrumpInstagramFacebook

Dentsu drar ner kraftigt på utgifter
Det globala byrånätverket Dentsu redovisade sin första kvartalsrapport under onsdagen. Den vittnar bland annat om en 0,4 procentig minskning i global omsättning. Hur hårt man påverkas av coronaepidemin lär synas i nästa kvartalsrapport och framåt. Sverige tillhör ett av de länder där Dentsu sett en tillväxt.  

Nu går nätverket ut med att man siktar på att spara 7 procent av verksamhetens utgifter globalt, det rapporterar Campaign. Sedan i februari har bolaget bland annat skurit ner på resor, minskat arbetstiden för anställda, dragit ner på löner tillfälligt, sett över avtal och pausat alla sammanslagningar och uppköp av bolag.

Cirka 66 000 människor jobbar inom nätverket. I Sverige representeras de av byråerna Carat, Vizeum, dentsuX, Isobar, iProspect, MKTG, Outfox, Amplifi och Posterscope

Genomsnittlig tid som CMO sjunker
Chief marketing officer-uppdragen blir allt kortare, skriver The Wall Street Journal. Det visar en ny genomgång gjord av konsultfirman Spencer Stuart, som samlat in data från 100 amerikanska företag med stora reklamutgifter. De fann att genomsnittstiden för en CMO inom dessa bolag på ett år gått från 43 till 41 månader, vilket är den lägsta snittiden sedan 2009. 

Twitter och Facebook väljer olika sidor i faktagranskningsfråga
Twitter väckte nyligen stor uppmärksamhet efter att de infogat länkar till en faktagranskning under USA:s president Donald Trumps twitterinlägg. Presidenten å sin sida hävdar att draget inskränker yttrandefriheten, och under morgonen kom nyheten att han inom kort kommer att skriva under en presidentorder för att häva vissa juridiska rättigheter för sociala medier. 

Medieforskaren Göran Svensson säger till TT att Twitters beslut är att tolka som ett steg mot att bli mer av ett medieföretag än ett teknikbolag, det rapporterar TT.

– Är de neutrala förmedlare eller medier som själva agerar?, säger Göran Svensson till TT.

Samtidigt väljer ett annat stort socialt medium – Facebook – att gå i motsatt riktning. Efter nyheten om Twitter har Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg kommenterat till Fox News att han inte tycker att Facebook ska bedöma sanningshalten i vad folk skriver på nätet. 

– Jag tycker att privata företag rent generellt –speciellt företag med sådana här plattformar – inte ska ha en position där de kan göra det, säger han.

Youtube raderade Kinakritik
Nu framkommer det att Youtube raderat Kinakritiska kommentarer i oktober 2019. Dessa ska ha vänt sig emot den kinesiska regeringen, rapporterar The Verge.

 Kommentarerna ska ha tagits bort genom plattformens automatiska funktion, och plattformen hävdar att det inte gjorts avsiktligt. Youtube är i dagsläget blockerat i Kina. 

Instagram öppnar upp för annonser i IGTV
Drygt två år efter att Instagram lanserat IGTV, som möjliggör längre filmklipp i deras app, öppnar man upp för annonser. Det rapporterar CNBC. Vidare har Instagram lovat att minst 55 procent av intäkterna från annonserna ska gå till influencern. Förhoppningen är att siffran ska sporra intresset för att skapa material för IGTV, en taktik som sägs ha funkat bra för Youtube. 

”Vi är dedikerade till att göra IGTV till en effektiv och brand-safe plats för reklam, så att vi kan hjälpa innehållsskapare att tjäna pengar och koppla ihop människor med bra produkter”, skriver Instagram i ett blogginlägg. 

Annonserna kommer att synas från och med nästa vecka, och kommer att vara upp till 15 sekunder långa. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.