Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Negativ tillväxt för Publicis – rustar sig mot konsultjättarna

Publicerad: 7 februari 2020, 07:43

Publicis backar under sista kvartalet 2019, Jeep gjorde Super Bowl-succén i sista minuten och brittiska spelbolag överväger att ta bort reklam från matchtröjor i Premier League. Det är några a nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamPublicis

Under första halvan av 2019 upplevde tre av de sex stora kommunikationsnätverken avstannad tillväxt och nedgång på intäktssidan. Värst var utvecklingen för WPP -2 procent, men även Dentsu (-1 procent) och Publicis (-0,7) tappade under Q1 och Q2. När den andra halvan av fjolåret summeras håller den negativa trenden i sig för Publicis. 

Under Q4 tappar nätverket -4,5 procent i tillväxt till 2,9 miljarder euro sedan flera stora kunderna effektiviserat sina investeringar i marknadsföring. Samtidigt säger Publicis koncernchef Arthur Sadou att holdingbolaget kommer att nå de finansiella målen som vidhåller att verksamheten är på rätt spår i transformationen som bland annat ska möta konkurrensen från konsultjättar som Accenture, bland annat genom förvärvet av Epilson för 4,4 miljarder euro under våren (data och tech står nu för nära en tredjedel av nätverkets omsättning). 

Rörelseresultatet ökade samtidigt med 9,8 procent till 1,2 miljarder euro och marginalen blir därmed 17,3 procent. Prognosen för 2020 ligger mellan en negativ tillväxt på två procent till en positiv tillväxt på en procent. Det rapporterar Financial Times.

”Vi måste vara realistiska, återhämtningen kommer inte att ske över en natt”, säger Arthur Sadou i samband med kvartalsrapporten.

Den negativa organiska tillväxten för helåret 2019 backar med -2,9 procent till 10,9 miljarder euro. Under året har nätverket bland annat fått in Disney som kund.

Jeep gjorde succé under Super Bowl – gjordes i sista minuten
Jeeps Groundhog Day-film med Bill Murray sågs av experterna som en av de bästa filmerna under Super Bowl 2020, med toppbetyg av både Adage och Adweek och var samtidigt en av de reklamfilmer som hade mest visningar. Men tittarna hade mycket väl kunnat gå miste om filmen som var en produktion som gjordes i sista minuten, innan moderbolaget Chrysler hade fått grönt ljus från Fox (reklamutrymmet var slutsålt redan i november). Det rapporterar Adweek. Filmen togs fram av den Chicago-baserade boutique-byrån Highdive. 

Getty Images spår Oscars-vinnare med hjälp av fotodata
Inför Oscarsgalan den 9 februari Getty Images analyserat vilka skådespelare som kommer ta hem statyetter utifrån sökningar i bildbanken. Enligt analysen tippas Leonardo Di Caprio och Scarlett Johansson ta hem bästa manliga respektive kvinnliga skådespelare på söndag, det skriver Adage.

Twitter spränger miljarddollarvallen – reklamintäkterna går starkt
Mikrobloggen Twitter rusade drygt 15 procent i torsdagens börshandel efter att ha redovisat sitt första kvartal med miljardomsättning i dollar (780 m$). Antalet dagliga användarna nådde rekordsiffran 152 miljoner under Q4 en tillväxt på 21 procent på ett år. Reklamintäkterna ökade med 12 procent till 885 miljoner dollar. Starkast var utvecklingen på den amerikanska marknaden, upp 20 procent till 509 miljoner dollar. Det rapporterar The Guardian.

Brittiska spelbolag kan överge reklam på matchtröjor
Brittiska bettingbolag ser över ett frivilligt stopp för sponsring på fotbollens lagtröjor och annonsering intill fotbollsplaner. Det rapporterar BBC som hänvisar till en parlamentarisk kommitté. Under årets säsong är hälften av klubbarna i högstaligan Premier League och 17 av de 24 klubbarna i andradivisionen Championship sponsrade av bettingbolag.

Spred rykte om att bära coronaviruset – nu kan han straffas
Under en flygresa till Jamaica spred passageraren James Potok det falska ryktet att han kan vara smittad av coronaviruset. Nu riskerar han rättsliga påföljder, rapporterar CBC News. Det var i måndags som ett flygplan från Toronto i Kanada till Montego Bay i Jamaica tvingades vända halvvägs sedan passageraren ljugit och spridit skräck i planet. James Potok som ser sig själv som en underhållare ville skapa en viral video för sina 36 000 följare på Instagram
– Jag fick inte reaktionen jag hade hoppats på, säger han till CBC News.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamPublicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News