Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nike, Adidas och Spotify anklagas för hyckleri efter sina ställningstaganden

Publicerad: 5 Juni 2020, 06:43

Unilever och Mark Ritson varnar för backlash för den syftesdrivna annonseringen efter George Floyds död, Lego pausar marknadsföringen och Facebook stoppar annonser från statskontrollerade medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Unilever och Mark Ritson varnar för backlash
FMCG-jätten Unilever uppmanar varumärken att vara sansade I hur de tar utformar sina syftesdrivna utspel I det klimat som uppstått efter George Floyds död och undvika populism och opportunism. Aline Santos, executive vice-president of global marketing vid storannonsören talade om vikten av att vara varsam med att ta fram ”autentiska” budskap och ta hänsyn till varumärkesarvet vid eventet Campaign Connect, rapporterar PRWeek. 

– Om du aldrig har haft ett engagemang i frågan och helt plötsligt vill göra något, var försiktig, för du kan låta väldigt opportunistisk. Ibland kan varumärken ha goda intentionen, men låta väldigt fel eftersom de aldrig har gjort det här förut. 

– Om du arbetar för ett syftesdrivet varumärke har du en helt annan grund att ta ställning i den här typen av kontext och inte samma risk för backlash. 

I Marketing Week kritiserar marknadsföringsprofessorn Mark Ritson varumärken som har tagit ställning den senaste veckan, utan att göra någon skillnad för frågan i verkligheten. I krönikan tar han bland annat upp Adidas, Nike, Spotify, Apple och L’Oreal som har positionerat sig i frågan, men som har total avsaknad av icke-vita i sina ledningsgrupper. 

”Jag säger inte att företag måste ha svarta människor i sina ledningsgrupper som policy. Men om du tror på vad du berättar för marknaden om att ditt varumärke ger svarta en röst, bör det börja med att byta ut några av dina vita chefer i dina övre leden för färgade chefer. Inte för att du måste uppmuntra till mer mångfald i styrelserummet. Utan eftersom du påstår att du bryr dig om rasfrågan och svart representation - så gör något meningsfullt med det”, skriver Mark Ritson

Lego pausar marknadsföringen efter George Floyds död
Tidigare i veckan skickade Legos huvudkontor ut ett brev till sina säljbolag världen över med en förfrågan om att ta bort olika typer av uniformer från marknadsföringen bland annat poliser. Det rapporterar flera amerikanska medier, bland annat Techcrunch. Enligt en talesperson för varumärket pausas annonseringen till följd av mordet på George Floyd och protesterna mot polisens våld mot svarta.

Facebook stoppar annonser från statskontrollerade medier
Facebook meddelar att de inte längre kommer att tillåta statskontrollerade medier att köper annonser på plattformen i USA. Facebook kommer även att märka inlägg som redan har publicerats av statskontrollerade medier som exempelvis ryska Russia Today och kinesiska Xinhua. Det rapporterar CNN.

Isabella Löwengrips mamma anmäler SR till Granskningsnämnden
Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip intervjuades nyligen av Martin Wicklin i Sveriges Radios ”Söndagsintervjun”. Här berättade hon bland annat om sin depression, sin misslyckade satsning på USA och om sitt barndomstrauma med brist på trygghet, föräldrar som inte såg henne, alkoholism och misshandel i hemmet. Nu har hennes mamma anmält programmet till Granskningsnämnden. 

”Delar av programmet är djupt kränkande och misskrediterande för vår familj, då det enbart är vi som heter Löwengrip, därmed lätt att veta vem/vilka vi är”, skriver mamman som uppger att familjen lidit svårt. 

Klarna vill skanna av kundernas mejlkorgar – kritiseras
Klarna vill hjälpa sina kunder med administreringen av beställda paket, genom att få tillgång till och skanna igenom deras personliga mejlkorgar. Nu har den nya tjänsten stött på kritik från vissa kunder.
– Vi säljer inte den insamlade datan vidare i marknadsföringssyfte eller till någon tredje part, säger bolagets presschef Niklas Gillström till Di Digital. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.