Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nike fortsätter aktivera konsumenterna i karantän – låter amatörer tävla mot proffs

Publicerad: 15 Maj 2020, 05:50

I Nikes ”Living Room Cup”-kampanj deltar bland annat Cristiano Ronaldo.

Nike gör en stjärnspäckad finalvecka i sin ”Living Room Cup”-kampanj, Ikea Ryssland vill hjälpa föräldrar underhålla uttråkade barn i coronakarantän och Procter & Gamble utvecklar sin digitala shoppingupplevelse. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifySephoraProcter & GambleNikePublicis GroupeIkea

Nike var ett av de första varumärkena på ett internationellt plan att lansera initiativ som svarade på coronakrisen. Redan i mars lanserade man kampanjen ”Play inside, play for the world” och gav alla kunder gratis tillgång till premiumdelarna av Nikes träningsapp Nike Training Club. Med på kampanjen var bland annat de Nike-sponsrade idrottsstjärnorna Tiger Woods och Serena Williams. Nu fortsätter Nike på samma bana och låter amatörer testa sina atletiska förmågor mot idrottsstjärnor som hockeyproffset Alexander Ovechkin och tennisproffset Rafael Nadal, skriver Adweek. Det görs som en final i Nikes två månader långa ”Living Room Cup”-kampanj som gått i Europa. I finalveckan vill Nike sluta med flaggan i topp genom en ”all-star week” där en ny idrottsstjärna deltar varje kväll. Kampanjen går framför allt på Instagram och består av olika övningar som passar att utföra i hemmiljö, som situps, och utmanar deltagarna att slå olika atleters rekord. Tävlingarna arrangeras med hjälp av AKQA, som sköter Nikes digitala konto. Allt bildmaterial i kampanjen har fotats av de deltagande atleterna hemifrån. Andra stjärnor som deltar i kampanjen är fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo och golfproffset Rory McIlroy.

Ikea Ryssland vill hjälpa föräldrar underhålla uttråkade barn i coronakarantän
En stor del av den kommunikation som görs om coronaviruset just nu är generisk. Men vissa lyckas sticka ut ur mängden. Ikea Ryssland lanserade i dagarna ett initiativ bestånende av en serie klassiska Ikea-instruktioner, som hjälper föräldrar att med hjälp av vardagliga föremål som filtar och stolar kan bygga tält och fort åt uttråkade barn i coronakarantän I Adweek beskrivs hur kampanjen på ett perfekt sätt fångar den nostalgiska känslan av gammaldags barndomsäventyr. Ikea Ryssland uppmanar även kunderna att dela sina kreationer på sociala medier under hashtaggen #stayhome. 

P&G utvecklar sin digitala shoppingupplevelse
Coronapandemin har lett till att nya målgrupper börjat handla online, vilket ställer nya krav på e-handeln. FMCG-giganten Procter & Gamble, en av världens största annonsörer, skalar nu upp sitt koncept ”Show me home” med syfte att göra det enklare för kunderna att shoppa digitalt. Det skriver The Drum. Konceptet är från början anpassat till fysiska butiker men tas nu online med hjälp av Shopees e-handelsplattform. Den nya sajten tar kunderna genom Procter & Gambles produktutbud sorterat över olika rum i hemmet. Kim Dong Hyun, ansvarig för e-handel i Mellanöstern och Afrika hos P&G, säger till The Drum att konceptet baseras på insikter om hur människor tänker och beter sig när de shoppar.

– Den här kampanjen är utformad för att hjälpa konsumenter genom att göra en digital plattform mer realistisk. 

Publicis vinner Sephora
Med anledning av coronapandemin har en stor del av pitchandet världens över satts på paus. Det har dock skett en del kundrörelser i den svenska byråvärlden, vilket Resumé rapporterade om tidigare i veckan. Även på den internationella arenan sker en del byråbyten. Nu står det till exempel klart att Publicis Group vinner skönhetjätten Sephoras nordamerikakonto, värt 250 miljoner dollar. Det efter en pitch som ägde rum i november förra året. Det rapporterar Adage. Varken Publicis Group eller Sephora har dock velat kommentera det hela. Men enligt en källa ska kontor hanteras av ett holdingbolag som leds av Digitas. Även Epilson som Publicis köpte upp för 4,4 miljarder dollar förra året, ska vara involverad.

Spotify vill producera drama
Streamingjätten Spotify tar just nu in specialskrivna manus med dramainnehåll, som ska produceras exklusivt för plattformen. Det skriver Di Digital. Det handlar dock inte om ljudböcker, men inte heller radioteater eftersom produktionerna ska vara större och mer moderna i tilltalet. Enligt Spotify är formatet helt nytt för svenska lyssnare, och liknar poddserier där upplevelser är mer lik Netflix- eller HBO-produktioner.

– Det har gjorts några försök som drar åt det här hållet i USA. Gimlet (poddplattform som ägs av Spotify, Di:s anm) har en serie som heter ”Sandra” med Kristen Wiig bland annat”, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, till Di Digital.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.