Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Nike i coronakampanj – tar hjälp av Serena Williams och Tiger Woods

Publicerad: 23 mars 2020, 07:43

Nike ger alla gratis tillgång till sin träningsapp, efterfrågan på digital kultur öppnar nya möjligheter för produktionsbolag och svenska artister i coronaupprop mot Spotify. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyCoronavirusetNew York Post

Det nya coronaviruset har fått gym och träningsanläggningar världen över att stänga för att inte bidra till smittspridningen. Det har fått varumärken inom fitness och hälsa att vända sig till digitala lösningar för att möta människors behov av att hålla sig i form hemifrån. Under helgen lanserade Nike ett initiativ som ger alla gratis tillgång till premiumdelarna av Nikes träningsapp Nike Training Club. På klassisk Nike-manér lanseras initiativet med en minimalistisk printannons som Wieden + Kennedy ligger bakom, där budskapet lyder ”Play inside, play for the world”. Det skriver Adweek. Den prenumerationsbaserade tjänsten innehåller förutom träningsprogram även tips från några av de världskända atleter som Nike sponsrar, såsom Tiger Woods och Serena Williams, som också sprider kampanjens budskap i sina egna sociala kanaler. Det skriver Adweek. 

Efterfrågan på digital kultur öppnar nya möjligheter för produktionsbolag
På grund av coronavirusets spridning har kulturinstitutioner världen över börjat sända digitalt, bland annat sänder artister hemmakonserter och museer gör guidade visningar online. DN rapporterar att den större efterfrågan på digitala tjänster har öppnat upp en ny marknad för produktionsbolag som gör film. Tidningen har träffat de två skånska produktionsbolagen Based on a true story och Cosamia creative studios, som producerar de digitala sändningarna av Malmö symfoniorkesters framträdanden.  

– Vi vill inte på något sätt kapitalisera på coronakrisen. Men när många andra går baklänges har vi haft turen att få in fler affärer, säger filmproducenten Andreas Jelvefors till DN.

Svenska artister i coronaupprop till Spotify
Det är den förra Så ska det låta-profilen Tina Ahlin som tagit initiativ till uppropet ”Snart tystnad musiken” som nu 4 000 svenska musiker skrivit under, bland annat Louise Hoffsten, Marit Bergman och Andreas Weise. Artisternas krav är att streamingjätten upprättar en akutfond som ska möjliggöra för artister och musiker att ansöka om pengar för förlorad arbetsinkomst på grund av coronakrisen. Det skriver Aftonbladet. 

The New York Post sätter Frihetsgudinnan i karantän
USA är hårt drabbat av coronaviruset och strikta karantänsregler har införts i många delstater. Det omfattar landets tre största städer New York, Los Angeles och Chicago. The New York Post väljer att fånga det tuffa läget med en strimma mörk humor. Tidningens framsida pryddes i helgen av en illustration gjord av Peter Lavigna som föreställer Frihetsgudinnan i karantän, som med ett påtagligt uttråkat ansiktsuttryck tittar ut på staden genom sitt fönster. Omslaget är helt utan rubriker, men en liten text i botten lyder ”City under lockdown”, rapporterar Adage. 

Konsumenter vill att varumärken hjälper till i coronakrisen
Campaign rapporterar om en undersökning från Mindshare som visar att konsumenter vill att varumärken hjälper till mer i coronakrisen. Det gäller i princip alla industrier, men framför allt finns en förväntan om hjälpinsatser från bolag inom hälsa och livsmedel. Undersökningen, som inkluderar 1300 amerikaner, genomfördes först den 11 mars, samma dag då WHO klassade covid-19 som en pandemi, och sedan igen den 17 mars, när många amerikaner försatts i karantän. Undersökningen visar att amerikanska konsumenter vill att varumärken gör donationer och hjälper de som har tagit hårdast skada av virusspridningen, såsom arbetslösa och låginkomsttagare, hemlösa och äldre. 67 procent anser att företag bör donera hjälpmedel, en siffra som ökat med sju procent mellan de två undersökningstillfällena. Den största ökningen har skett bland de som anser att varumärken bör donera pengar (upp 11 procent).

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.