Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

NoA byter koncernchef – han ersätter Høgebøl

Publicerad: 20 Januari 2021, 07:25

Thomas Høgebøl och Mikael Jørgensen.

Länsstyrelsen i Stockholm coronalarmar om politiker och influencers, Netflix når milstoplen 200 miljoner prenumeranter och NoA byter koncernchef. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

NoaThomas HøgebølInfluencersCoronavirusetDonald TrumpGDPR

Thomas Høgebøl har sedan starten 2014 varit koncernchef för nordiska byråkoncernen The North Alliance, NoA. Nu berättar byrånätverket i ett pressmeddelande att Thomas Høgebøl lämnar sin roll, men stannar inom NoA som styrelseordförande. Han efterträds av NoA:s Danmarkchef Mikael Jørgensen. NoAs nuvarande styrelseordförande Fredrik Gyllenhammar Raaum från Norvestor blir nu vice ordförande. Samtidigt presenteras en satsning på ökat internationellt fokus inom NoA. 

– Nu är vi redo att öka tillväxten och skala upp plattformen vi har byggt. Det kräver att vi lyfter blicken, siktar internationellt och jobbar med att utveckla NoA i samarbete med våra partners och ägare. Mikael har gjort ett fantastiskt jobb för NoA i Danmark, inte minst med datadriven marknadsföring och utvecklingen av vårt integrerade tjänsteutbud. Han tar över som VD när vi är i ett nytt och spännande skede, med starkt stöd från cheferna i Norge, Sverige och Polen, säger Thomas Høgebøl i pressmeddelandet. 

Mikael Jørgensen kommenterar:

– Jag är enormt hedrad över att få ta över stafettpinnen från Thomas. Trots coronapandemin står NoA starkare än någonsin. Den talang som finns i NoA är verkligen top class och nu lyfter vi vår samarbetsmodell, vår kultur och vår kompetens till en ny nivå, både i Norden och internationellt. Jag ser fram emot att komma i gång och möta nya människor, både kunder och inom NoA. 

Trots coronapandemin beskriver NoA 2020 som ett ekonomiskt starkt år. Nettoomsättningen för koncernen uppgår till cirka 952,9 miljoner kronor. Enligt Thomas Høgebøl ökade andelen intäkter som bygger på samarbeten mellan NoA-akörer under 2020, tack vare ett växande behov hos kunderna av att kombinera kreativitet och teknologi.

Länsstyrelsen i Stockholm coronavarnar för politiker och influencers
Politiker som åker utomlands, såsom tidigare MSB-chefen Dan Eliasson, och influencers som festar trots pandemirestriktioner, nu senast influencern Lovisa Worge, medarbetare till Bianca Ingrosso och hennes tidigare assisent, har väckt känslor under de senaste veckorna. Nu har Länsstyrelsen i Stockholm gått ut med en rapport där de varnar för att till exempel influencers bilder på sociala medier riskerar att undergräva kampen mot pandemin, liksom höga politikers och tjänstemäns nöjesresor. Det skriver SvD. Enligt Länsstyrelsen är det svårt ”att fullt ut få efterlevnad av råden av allmänheten när offentliga personer inte gör det”.

Netflix når milstoplen 200 miljoner prenumeranter
Bara under årets tre sista månader ökade Netflix prenumerationsstock med 8,5 miljoner, bland annat tack vare seriesuccéer som ”Bridgerton” och ”The Queen’s Gambit”. Det skriver Adage. Ökningen var högre än Wall Streets förväntningar, som låg på 6,06 miljoner.   Samtidigt visar Netflix sista kvartalsrapport 2020 på två milstolpar: streamingjätten passerade siffran 200 miljoner prenumeranter och kassaflödet gör att bolaget inte längre kommer behöva förlita sig på extern finansiering för att driva tillväxt. 

Parler återuppstår med hjälp av Ryssland
Plattformen Parler har lockat många av avgående president Donald Trumps anhängare efter att ha blockerats av andra sociala medier. Efter stormningen av Kapitolium valde Amazon att förbjuda plattformen från att använda deras servrar, medan techjättar som Google och Apple blockade bort Parler från sina appbutiker. Men under måndagen blev Parlers webbplats tillgänglig igen, med hjälp av ett ryskägt företag. Det skriver TT. Webbplatsen ska dock bara vara uppe för att meddela att man arbetar för att återställa samtliga funktioner. 

Svenska företag bland de sämsta i Europa att följa GDPR
Under 2018 trädde EU:s nya och strängare dataskyddsförordning GDPR i kraft, som ställer högre krav än tidigare på hur företag hanterar sina kunders personuppgifter. En kartläggning från den internationella advokatbyrån DLA Piper, som Di Digital rapporterar om, visar nu att totalt 2,8 miljarder kronor har utfärdats i böter till företag eller organisationer inom EU sedan GDPR infördes. Svenska företag tillhör några av de sämsta i Europa på att efterleva den nya lagstiftningen. Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen, har totalt dömt ut böter om 120 Mkr på två och ett halvt år till felande bolag. Det innebär att Sverige hamnar på en sjätte plats bland de värsta syndarna i Europa. Det efter Italien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Spanien.

 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.