Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

NoA gör två förvärv

Publicerad: 3 november 2021, 07:23

Thomas Høgebøl, styrelseordförande i byrånätverket NoA.

Foto: Pressbild

NoA lägger vantarna på två företag, Facebook väljer ny byrå och källan viktigare än kontexten i brand safety. Här är onsdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetThomas Høgebøl

Byrånätverket The North Alliance, som äger bland annat Åkestam Holst, Bold och NoA Consulting i Sverige, bygger nu ut sin teknikportfölj. I dagarna har man nämligen lagt vantarna på IT-företagen Scienta och Agitec i Norge, som tillsammans består av drygt 60 anställda. De skriver branschsajten Kampanje. Med de här förvärven så får de en ännu större andel av marknaden för digitala tjänster – en marknad som enligt McKinsey uppskattades till 60 miljarder norska kronor under 2020 bara i Norden.

Agitec levererar tvärfunktionell IT-expertis och består av systemutvecklare och projektledare. Scientas kompetens ligger inom Java och rådgivning. Omsättningarna ligger på 40 respektive 150 miljoner norska kronor. NoA är nu nära 1 000 anställda i Norden.

LÄS MER

NoA har 160 aktiva delägare – ser inget tak
NoA:s omsättning skjuter i höjden – drivs av nya affärsområdet

Facebook väljer ny mediebyrå
Efter sju månader i upphandling – nu har Facebook (eller Meta som de nu heter) valt sin globala mediebyrå. Det blir Publicis Groupe’s Spark Foundry som får ta hand om uppdraget efter GroupM’s Mindshare. Med och pitchade var, förutom Publicis, även Havas, WPP och Dentsu. Det här har varit en av de mer spännande byråupphandlingarna under året, skriver Adweek. Detta eftersom Spark Foundry nu kommer spela en nyckelroll i att forma Facebooks namnbyte till Meta. Metas globala medieinvesteringar låg på 701 miljoner dollar mellan juli 2020 och juni 2021.

IPG-studie: Källan viktigare än kontexten i brand safety
En ny studie från IPG, i samarbete med Disney, visar att källan till nyheterna som ett varumärke visas i är viktigare än innehållet runt annonsen. Med andra ord kan kvalitetsjournalistik hjälpa ett varumärke att få bättre effekt. Man har också funnit i studien att vad gäller hårda nyheter så gav ett mer produktfokuserat annonsbuskap större varumärkespåverkan (+ 10 procent). I kulturnyheter å andra sidan så gav storytelling ett bättre resultat (+ 11 procent). Tunga nyheter är heller inte en dålig plats att annonsera bredvid, enligt studien, avsikten att rekommendera annonser i tunga nyheterna ökade med fem procent. 57 procent av de tillfrågade i studien ansåg att varumärken borde kontrollera nyhetskällan innan de annonserar.

Zoom börjar med annonser
Den populära videotjänsen Zoom har sjösatt en pilot som kommer att visa annonser för gratisanvändare. Annonserna kommer endast att visas om användaren deltar i ett möte som startats av en annan gratisanvändare. Man kan i dag använda Zoom gratis i upp till 40 minuter, vilket har gjort att tjänsten skjutit i höjden under pandemin. Annonserna är nu ett sätt för Zoom att få in intäkter så att de kan göra investeringar, skriver Techcrunch.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.