Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

NoA slår ihop tre byråer – bildar e-handelsjätte

Publicerad: 18 Februari 2021, 07:40

NoAs styrelseordförande Thomas Høgebøl och koncernchefen Mikael Jørgensen.

Nyförvärvade Oakwood slås ihop med Making Waves och Hello Great Works och bildar koncernens största affärsområde i NoA Ignite, Facebook blockerar nyhetsdelning i Australien och så utvecklas mediepriserna 2021. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

The North AllianceMaking WavesOakwood

Den nordiska byråkoncernen The North Alliance slår ihop nyförvärvade digitala designbyrån Oakwood med ux- och techinriktade Making Waves och Hello Great Works. Den nya konstellationen får namnet NoA Ignite och kommer ha kontor i Sverige, Danmark, Polen och Norge. NoA Ignite kommer ha drygt 350 anställda och en omsättning på 500 miljoner kronor vilket gör det till koncernens största affärsområde. Målsättningen är att hjälpa större kunder hitta tillväxt med hjälp av e-handel och digitalisering parat med kompetens inom varumärke och design. Upplägget är liknande som vi sett hos konkurrenter som Accenture, QNTM och Knowit.

– På NoA Ignite ska vi hjälpa våra kunder att växa sin försäljning i digitala kanaler. Tillsammans med resten av NoA blir vi unika genom att vi samlar expertis inom varumärke, design, digitala touchpoints, innehåll och distribution. Det är först när man behärskar alla de här delarna som man kan erbjuda det helhetsgrepp som krävs för att lyckas med sin digitala affär, säger Jonathan Pettersson, VD på NoA Ignite i Sverige.

– Framtidens kritiska affär är för nästan alla företag digital, varför NoA Ignite kommer spela en central roll i många av våra kundrelationer, säger Mikael Jørgensen koncernchef för NoA gruppen.

I dagsläget har NoA Ignite kunder som Coop, Gina Tricot, Eytys och SAS.

De senaste veckorna har NoA presenterat en ny Sverigechef i Adam Fors, en omsättningsökning på 400 miljoner norska kronor under 2020, förvärvat Oakwood och tillsatt Mikael Jørgensen som ny koncernchef. 

Facebook blockerar nyhetsdelning i Australien

Sedan i går kväll kan australier inte längre se nyheter i sitt Facebook-flöde, användare utanför landet kan heller inte dela australiskt innehåll. Blockeringen kommer kort efter regeringens lagförslag om att tvinga nätjättar som Google och Facebook att betala lokala nyhetsföretag för innehåll. Kommunikationsminister Paul Fletcher, som under gårdagen satt i möten med Facebooks vd Mark Zuckerberg, twittrande under natten om att Facebook borde ta sig en allvarlig funderare på vad det här beslutet gör med bolagets rykte och ställning. Samtidigt har Google i veckan slutit avtal med flera stora australiska mediebolag om ersättning för innehåll, det rapporterar Reuters.

Mediepriserna väntas stiga igen

På grund av minskad efterfrågan till följd av pandemin sjönk medieköpspriserna i traditionella medier förra året. Mest sjönk radio följt av print och tv medan displayannonsering och OLV ökade med mellan 2 och 4 procent. Enligt en ny rapport från ECI Media Management kommer utvecklingen att fortsätta under 2021. Konsultbolaget väntar sig att de digitala mediepriserna stiger med ytterligare 3 procent medan de i traditionella medier väntas sjunka med hela 5,3 procent. Det största tappet tros ske inom printannonsering, en kategori vars mediepriser redan sjunkit dramatiskt under 10-talet, det rapporterar The Drum.

Bolagen marknadsförare vill jobba för

Enligt en ny rapport från World Federation of Advertisers vill marknadsförare helst jobba för Apple, Unilever och P&G. Vad som lockar mest, även om skillnaderna mellan olika grupper är stor, är företagens syfte, en stark varumärkesportfolio och stabilitet. Enbart sju procent av respondenterna upplever dock att deras nuvarande arbetsgivare lever upp till de kraven.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.