Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Norsk schackmästare blir ambassadör för Mastercard

Publicerad: 22 september 2021, 06:14

Foto: Carina Johansen / TT

Kortföretaget Mastercard satsar brett bland sportprofiler. Små bokförlag kan drabbas av digital bokmässa, och ingen mer nyplast i Happy Meal. Det och mer i onsdagens morgonsvep.


Den norska schackspelaren Magnus Carlsen blir ambassadör för Mastercard. 32-åringen är världens bästa schackspelare och kallas för ”schackets Mozart”. Enligt Adweek kommer Mastercard-kunder få tillgång till live-event med Magnus Carlsen och gratis medlemskap på en schack-hemsida. Satsningen är en del av en rad samarbeten med atleter från kortföretagets sida, som satsar brett. Andra ambassadörer för kortföretaget är Lionel Messi och Naomi Osaka.

Schack slog igenom stort i samband med Netflix-serien ”The Queen’s Gambit” och trenden har sedan dess hållit i sig. Rapporter visar att försäljningen av schackbräden ökade med nästan 90 procent veckorna efter seriens premiär. 

Små bokförlag kan drabbas av förändringar av bokmässan
I framtiden kan bokmässan bli mer på distans, eller bli en hybrid där endast branschfolk deltar, rapporterar P1 Kultur. De större förlagen har sparat mycket pengar på att de två senaste bokmässorna skett på distans, men för de mindre förlagen kan försäljning på mässan stå för upp till 10 procent av omsättningen, då mässan utgör en viktig marknadsförings- och mötesplats mellan läsare och förlag.

Facebook storsatsar på säkerhet och moderering, enligt företaget
Sedan valet i USA 2016 har Facebook spenderat mer än 13 miljarder dollar på säkerhetsfrågor, och har 40 000 anställda som arbetar med innehållsmoderering. Det skriver Adage. Statistiken släpptes under tisdagen, troligen som reaktion på den rapport som Wall Street Journal publicerade. Där avslöjade man, genom läckta dokument, att Facebook inte lyckats stoppa desinformation om covid-19. Enligt Facebooks talesperson arbetar man nu mer proaktivt än reaktivt. Modereringen ska granska kontroversiella profiler, såsom Trump, extra noga. Uppgifter visar dock att bara 10 procent av dessa inlägg faktiskt granskas. 

Slut med ny plast i Happy Meals
Efter att en namninsamling fått mer än 325 000 underskrifter lovar McDonald’s att minska plastanvändandet i sina Happy Meals. År 2025 ska leksakerna vara ”mer hållbara”, något som ska uppnås genom att användandet av ny plast ska minskas med 90 procent. De nya leksakerna kommer tillverkas av återvunnet material, kartong och papper. Det skriver Adweek. 

Reddit börjar annonsera
Internetforumet Reddit tar hjälp av byrån R/GA, som bland annat står bakom en liknande Tinder-kampanj, i en helt ny kampanj. Det är den första annonskampanjen som Reddit gör, och man vill både locka användare och annonsörer.

– Detta är vår första varumärkeskampanj, efter flera års organisk tillväxt, säger Roxy Young, Reddits marknadsföringschef, till Campaign.

– Först och främst vill vi driva nya användare till plattformen, men vi vet också att det finns många annonsörer som inte känner till Reddit.

Kampanjen visas upp i Londons tunnelbanesystem och i digitala kanaler i Storbritannien. Målet är att växa med 50 procent i Storbritannien under 2021.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.