Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Norsk skidstjärna i reklambråk: ”Skadligt”

Publicerad: 1 december 2021, 06:37

Det norska skidproffset Johannes Høsflot Klæbo har hamnat i dispyt med sitt eget förbund.

Foto: TT Nyhetsbyrån

Norska skidstjärnan vägrar göra reklam för Viaplay, Meta får inte köpa bolag efter reklamdominans och vaccintomte näst mest anmäld i historien. Det och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MetaViaplayKampanjTescoTwitter

Det norska skidproffset Johannes Høsflot Klæbo har hamnat i dispyt med sitt eget förbund. Han vägrar nämligen bära sponsern Viaplays logga på stället. 

Johannes Høsflot Klæbo menar att det inte är bra att landslaget sponsras av det sändande tv-bolaget Nent som även har i uppgift att granska åkarna, skriver Dagens Nyheter.

- Jag menar att ett sådant avtal varken gynnar skidförbundet eller Viaplay, i stället kan det vara skadligt då det kan sätta frågetecken kring ämnet - oberoende. Det är inte bra för någon part. Och för skidförbundet är det väldigt kortsiktigt. Dessvärre, säger Johannes Høsflot Klæbo till Adresseavisen.

Stjärnans pappa och manager, Haakon, säger till Verldens Gang att sonen inte heller kommer att bära loggan när världscupen fortsätter i Lillehammer i veckan.

- Johannes vill inte göra reklam för något av medierna som regelbundet bevakar honom redaktionellt, säger Haakon Klæbo.

Norska skidförbundet vill inte uttala sig, skriver Dagens Nyheter.

Meta får inte köpa Giphy – för dominanta på reklammarknaden

Brittiska konkurrensmyndigheten CMA har efter en utredning kommit fram till att Metas köp av Giphy är måste hävas, skriver tidningen M3.

Tidigare i år inledde brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority en utredning av köpet för att avgöra om det kommer ha allvarlig negativ inverkan på konkurrensen inom rörliga bilder och reklam. Svaret blev ja. I ett pressmeddelande skriver myndigheten att köpet ”dels riskerar driva mer trafik till de redan dominanta Meta-ägda plattformarna Facebook, Instagram och Whatsapp, och dels redan har börjat hämma konkurrensen på reklammarknaden”, skriver M3.

Butikens vaccintomte näst mest anmäld någonsin

Tescos julkampanj där en jultomte bär vaccinpass har genererat mer än 5 500 klagomål till den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen (ASA). Den är nu den reklamfilm som fått näst flest anmälningar i Storbritanniens historia, skriver Campaign.

BBH:s kampanj ”This Christmas, Nothing’s Stopping Us”, visar en allmänhet som gör sig redo att fira jul tillsammans på riktigt efter nedstängningen under pandemin. I en scen berättar en tv-reporter att ”Tomten kan sättas i karantän”. Då visar jultomten upp sitt vaccinpass och får därmed passera gränskontrollen. 

Vaccinmotståndare anser att reklamen utgör ”medicinsk diskriminering”.

Twitter förbjuder delning av andras bilder

Nu kan användare på Twitter inte längre dela andras bilder hur de vill utan personens medgivande. Den nya policyn kring delning av privat information ska nu omfatta bilder och videoklipp, enligt Omni.

Twitter skriver i ett blogginlägg att vem som helst kan råka illa ut när deras bilder och videoklipp delas utan medgivande och att kvinnor, aktivister, minoriteter och dissidenter påverkas oproportionerligt negativt.

Sedan tidigare finns redan ett förbjud att dela privat information om andra personer, skriver Omni.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.