Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

North Face, Patagonia och flera andra bolag bojkottar Facebook som annonsplattform

Publicerad: 22 Juni 2020, 06:28

Flera varumärken stoppar sin annonsering på Facebook sedan bolaget valt att inte flagga Donald Trumps inlägg efter de antirasistiska protesterna, flera kritiserade varumärken skrotas och stora bolag osäkra inför att göra pitcher på distans. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookVarumärkenUniqloBlack Lives MatterRasism


I samband med de omfattande antirasistiska protesterna i USA och omvärlden som har följt efter att en vit polisman dödade afroamerikanen George Floyd för snart en månad sedan har aktualiserat den återkommande kritiken mot hur Facebook hanterar hat och desinformation på plattformen. Den här gången är det ett antal kontroversiella uttalanden av president Donald Trump i samband med protesterna, som bland annat Twitter har varningsmarkerat. Nu har flera bolag, främst inom modeindustrin, valt att ta ställning och stoppa all annonsering på Facebook, däribland Patagonia och North Face.

Flera medborgarrättsgrupper uppmanat företag till handling i kampanjen #StopHateForProfit, skriver CNN Business.

Twitter i antirasistisk utomhuskampanj i proteststäder
I förra veckan, den 19 juni, firade USA minnet av slutet på slaveriet i landet. Twitter lanserade då flera initiativ för att stötta afroamerikanska innehållsskapare, syften och röster bland annat genom ett antal tweets som lyfte ojämlikheten i USA och en stor utomhuskampanj med placering i städer som har varit hubar för protesterna de senaste veckorna, bland annat Atlanta, Chicago, Minneapolis, New York, Los Angeles och Philadelphia. Det rapporterar AdWeek.

Flera kritiserade varumärken skrotas efter protesterna
Black Lives Matter-rörelsen upplever ett momentum och en rad amerikanska företag valt att pensionera varumärken som under lång tid kritiserats för att vara rasistiska, skriver CNN Business. Bland varumärkena finns bland annat det Pepsi-ägda pannkaks- och sirapsvarumärket Aunt Jemima som kommer att få ett nytt namn och en ny logga, Uncle Ben, Mrs. Butterworths och Cream of Wheat.

Stora företag osäkra på digital pitchprocess
67 procent av de stora bolagen i Storbritannien känner sig inte trygga med att göra en pitchprocess på distans. Samtidigt säger 52 process att det här är ett bra tillfälle att se över sina byråer. Undersökningen från Creativebrief som Campaign uppmärksammar bygger på svar från 50 stora varumärken, däribland Ikea, John Lewis & Partners och Virgin.

Uniqlos sajt kraschade när – munskydden en succé
I
fredags lanserade den japanska H&M-konkurrenten Uniqlo ett nytt munskydd som säljs i samband med coronaepedemin i världen. Efterfrågan var stor och resulterade i att hemsidan kraschade. Köerna var också långa till de fysiska butikerna och vid lunchtid var maskerna slutsålda världen över, rapporterar Nikkei Asian Review. Vilket fick flera konsumenter att uttrycka sin besvikelse på sociala medier. Ansiktsmasken marknadsförs som sval och snabbtorkande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.