Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nu lanserar Margaux Dietz eget skönhetsvarumärke

Publicerad: 25 Augusti 2020, 06:27

Med X by Margaux ger sig influecern in i skönhetsbranschen, KFC slopar ”Finger licking good” och Coronakrisen slår ut fysiska butiker. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

E-handelKFCBurger KingAmazonMargaux Dietz

Det har länge spekulerats kring när Margaux Dietz, en av Sveriges ledande influencers med 300 000 prenumeranter på Youtube och 400 000 följare på Instagram, ska lansera sin egen e-handel. I dag släpper hon livsstilsvarumärket X by Margaux och enligt ett pressmeddelande har satsningen tagit två år att ta fram. Likt flera andra influencers, däribland Bianca Ingrossos Caia Cosmetics och Isabella Löwengrips numera sålda bolag Löwengrip Beauty, handlar det om skönhetsprodukter.

– Jag har brainstormat, doftat, smörjt och skrubbat mig fram till resultatet och är så taggad, säger Margaux Dietz i ett pressmeddelande.

Produkterna är veganska, producerade i Sverige och doftsatta av startupen Sniph: en prenumerationstjänst där användarna kan upptäcka nya dofter.

De första produkterna som släpps i serie är en shower gel, handkräm och deo. Övriga kategorier släpps löpande under hösten. Produkterna kommer i första hand att säljas online, men kommer på sikt att finnas tillgängliga hos utvalda återförsäljare. 

KFC slopar ”Finger licking good” i första globala kampanjen
Snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken har bestämt sig för att pausa sin slogan ”finger lickin' good” när varumärket lanserade sin första globala kampanj under måndagen. Budskapet, som har använts i 64 år, passar helt enkelt inte med de rekommendationer och den situationen som råder i världen till följda av det nya coronaviruset och dess spridning, säger bolagets globala marknadschef i ett uttalande som bland annat citeras av CNN.  
Hon konstaterar också att ”Finger licking good” kommer tillbaka när tiden är rätt.

Coronakrisen slår ut fysiska butiker – får e-handeln att blomstra
Efter det globala utbrottet av det nya coronaviruset har det kommer flera undersökningen som indikerar konsumenternas förflyttning till e-handeln. Enligt ny data från IBM Retail Index som Techcrunch har tagit del av har transformationen från den fysiska handeln till e-handeln på den amerikanska marknaden accelererat i en omfattning som motsvarar en femårsperiod. På samma sätt drabbas den fysiska handeln. Under andra kvartalet minskade försäljningen med så mycket som 75 procent. Under helåret förväntas den fysiska handeln falla med 60 procent. Prognosen för e-handeln är en tillväxt på 20 procent för 2020.

Burger King kritiseras för Twitch-kampanj
Under sommaren försökte Burger King och den Ogilvyägda byrån David Madrid nå e-sportspubliken genom en kampanj på Twitch. I stället retade den gallfeber på den tilltänkta målgruppen och fick dras tillbaka efter bara några timmar. I förra veckan återaktualiserades kritiken när varumärket twittrade en casefilm från kampanjen som visar hur Burger King marknadsförde en meny genom att utnyttja Twitchs donationsknapp. Genom funktionen kan Twitch-användare få ett textat meddelande uppläst högt av en dator när de donerar pengar till en streamer och byrån riktade in sig på populära streamers. Burger King använde sedan en bot för att donera 5 dollar (kostnaden för den marknadsförda Burger King-meny). Kritiken berörda bland annat att det var en liten summa som betalades till streamarna och snabbt hakade fansen på.

”Aktiveringen var tänkt som ett roligt experiment på plattformen genom att använda en ny funktion”, säger byrån David Madrid i ett kort uttalande till AdAge.

Amazons nya annonsverktyg benchmarkar mot Facebook och Google
Amazon lanserade nyligen ett nytt mätverktyg som gör det enklare för annonsörer att jämföra effektiviteten på plattformen i relation till Google och Facebook.  Mätverktyget ”return on ad spend” är annorlunda än de mätpunkter Amazon tidigare använt sig av, som främst har angett kostnaden i relation till försäljningen på plattformen. Det rapporterar Business Insider. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.