Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nu öppnar Facebook dörrarna mellan Messenger och Instagram

Publicerad: 1 Oktober 2020, 06:38

Användare kommer nu kunna skicka meddelanden över appgränserna, M&C Saatchi kallar 2019 för ”värsta året någonsin” och Publicis-vd:n väntar på vaccin. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ett och ett halvt år efter att Mark Zuckerberg berättade om förändringen har Facebook slagit ihop Messenger med Instagrams chatverktyg Direct. Användare kommer framöver att kunna skicka både meddelanden och foton över plattformsgränserna. För att kunna ta del av förändringen måste användare ge medgivande från både sitt Facebook och sitt Instagram-konto, för att uppmuntra och locka till det har Facebook infört flera nya features för användarna som uppdaterar.

Förändringen är del av en större strategi där Facebook river väggarna mellan sina tre stora varumärken – Facebook, Instagram och WhatsApp. 

M&C Saatchi: ”Värsta året någonsin”

Brittiska reklambyrån M&C Saatchi har de senaste åren varit neddragna i ekonomiska trångmål. Allt började med en bokföringsskandal som fick aktien att störtdyka. Byrån har sedan dess missat ytterligare bokföringsdeadlines.

Nu väljer de att presentera sina siffror för 2019, trots att de inte granskats av en revisor. Att siffrorna inte granskats innebär att aktiehandeln stängs till vidare. Siffrorna visar att byrån under 2019 ökade sin omsättning med 2,4 procent till 256 miljoner pund men samtidigt ökade sin förlust till 8,6 miljoner pund. Själva beskriver byrån 2019 som det värsta året i dess historia, det rapporterar The Drum.

M&C Saatchis svenske vd Bjarte Eide har tidigare uppgett för Resumé att de inte påverkas av krisen på det brittiska kontoret.

Publicis-vd:n ”Ingen förväntan på kontorsjobb innan vaccin

Frågan om distansarbetet och hur byråerna förhåller sig till det har varit en av höstens hetaste potatisar. Flera stora svenska byråer har börjat återvända till sina kontor i kontrollerade former. Nu säger dock Arthur Sadoun, vd på Publicis Groupe, att han inte förväntar sig att någon ska återgå till kontoret innan vaccination blivit vanligare. Till skillnad från Twitter, som infört en permanent jobba-hemifrån-modell, och Netflix, vars vd Reed Hastings kallar distansarbetet ”inget annat än negativt”, säger Sadoun vilja ta en mellanposition, det rapporterar AdAge.

Biden gör kampanjfilm av uppmärksammat Trumputtalande

Natten till onsdag hölls den första debatten mellan Joe Biden och president Donald Trump. Konsensus tycks vara att debatten var en fullkomlig katastrof. Ett av de uttalanden som blivit mest uppmärksammat kommer från Donald Trump. På frågan om han är villig att fördöma högerextrema grupper, varpå Joe Biden föreslog gruppen ”The Proud Boys”, sa Trump: ”The Proud Boys? Stand back and stand by”. Svaret har fått mycket kritik och Trump har sedan dess sagt sig vara omedveten om vilka Proud Boys är och att de borde låta polisen göra sitt jobb. Gruppen själva, som är pro-Trump med vissa kopplingar till vit makt-rörelsen, har uttryckt sig gillande.

Till saken. Joe Bidens kommunikationsteam har sedan debatten använt uttalandet ”Stand back and stand by” i en ny reklamkampanj som gått på Twitter. Filmen visar bland annat hur Proud Boys-medlemmar visat sin uppskattning för Trumps uttalande. Se reklamfilmen nedan.

Walmart gör största butiksuppdateringen någonsin

Amerikanska Walmart kommer att bygga om 1000 av sina butiker för att anpassa dem bättre efter kedjans mobilapp. En av nyheterna i appen är att Walmarts pluskunder kan scanna och betala sina varor själva utan hjälp från personal, något Walmart hoppas ska få fler att använda appen. Det rapporterar AdAge.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.