Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nu släpps Apples fruktade operativsystem – företag varnar för intäktsras

Publicerad: 27 april 2021, 06:14

Foto: James Yarema

Facebook klagar på iOS 14.5, Uber kampanjar för att få fler att vaccinera sig mot covid-19 och influencern Ida Warg drar in miljoner på sitt nystartade skönhetsvarumärke. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

AppleUberInfluencerTwitterOscarsgalan

Efter en längre tids väntan har nu Apple officiellt släppt uppdateringen iOS 14.5, som fått många annonsörer att frukta sin framtid i App Store. Framöver kommer mobilanvändare nämligen att aktivt kunna välja vilka appar och företag som deras data ska delas med. 

Det har fått flera aktörer att söka rättsligt gehör. Under gårdagen lämnade en grupp tyska medie-, annons- och techbolag in ett formellt klagomål till den tyska konkurrensmyndigheten. Bakom branschorganisationerna står tunga aktörer som Facebook och Alex Springer, som äger tidningarna Bild och Die Welt. Det rapporterar Financial Times

I klagomålet varnar bolagen för att Apples nya operativsystem kommer att få annonsintäkterna att falla med 60 procent för apputvecklarna. 

Tidigare har även klagomål lämnats in i Frankrike. 

Denna stora förändring kommer att leda till en utveckling där fler appar kommer att behöva ta betalt av sina användare, spår Thomas Hoppner som representerar de tyska företagen via advokatfirman Hausfield. 

Uber bjuder på skjuts till vaccinationslokaler
För att uppmana och underlätta för vaccineringen mot covid-19 donerar nu Uber 10 miljoner resor i USA, till resenärer som åker till eller från sin vaccination. Den digitala taxitjänsten inför även en donationsknapp där kunder kan skänka pengar till ännu fler resor. 

Initiativet backas upp av en kampanj med filmregissören och skådespelaren Spike Lee. Det rapporterar Adage

Rakettillväxt för influencerns företag
Influencers som startar egna varumärken har blivit en allt tydligare trend de senaste åren. Även Ida Warg, som grundade skönhetsbolaget Ida Warg Beauty 2018, ställer sig till samma led. Liksom Bianca Ingrosso och Isabella Löwengrip har hon med hjälp av sina sociala medier fått intäkterna att växa sexsiffrigt för sitt självbetitlade varumärke. 

Nu avslöjar Breakit att omsättningen under förra året nästan fördubblades, från 27 till 56 miljoner kronor. Vinsten tog ett rejält kliv uppåt, från tre till 13 Mkr. 

Enligt influencern beror tillväxten på en kombination av hög kvalitet till bra pris kombinerat med hennes starka närvaro i sociala medier, samt ett dedikerat team med lång erfarenhet. 

Twitter kan komma att betala användare
Att betala användare för att stanna på plattformen och dela sitt innehåll där är en tidigare beprövad metod, som bland annat Snapchat använt sig av. Nu tyder spår i Twitters kod på att minibloggen utvecklat en liknande funktion, fast där användare kan dricksa andra konton. Det skriver The Verge

Funktionen påminner om en idag existerande betaltjänst i Twitter Spaces. 

Rekordlåga tittarsiffror under Oscarsgalan
Aldrig har så få tittare följt den årliga Oscarsgalan på tv som i år. Det står klart efter att tittarsiffrorna nu presenterats, enligt Adage. Enbart 9,85 miljoner tittare tittade på ceremonin, vilket motsvarar en tredjedel av de som följde galan när den först började sändas på tv 1953. 

Det anrika filmpriset kan dock trösta sig med att de inte är de enda som nu ser sina siffror falla. Även Grammys och Golden Globes tittarsiffror har sjunkit under pandemin. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.