Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ny giv: Cannes Lions ställs in helt och hållet

Publicerad: 3 April 2020, 06:32

Efter holdingbolagens avhopp ställs Cannes Lions in, Sorrell om att marknadsföra sig igenom krisen och IAB uppmanar annonsörer att stötta viktiga medier. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetCannes LionsSir Martin Sorrell

För två veckor sedan rapporterade Resumé om att Cannes lions på grund av den pågående pandemin skulle flyttas till i oktober och under gårdagen kom uppgifter om att flera av de stora holdingbolagen, däribland WPP och Omnicom, inte skulle komma att skicka någon personal till den uppskjutna festivalen. En av anledningarna är att holdingbolagen ser tävlingarna som något de kan spara in pengar på.

Nu meddelar Cannes Lions att festivalen ställs in helt och hållet. 

– Cannes Lions har alltid handlat om kreativitet och de lejon som delas ut. I den här svåra tiden inser vi att de kreativa byråerna har andra utmaningar och helt enkelt inte har möjlighet att producera material som höjer standarden. Reklambranschen är, precis som många andra, för tillfället omkullkastad och för oss är det tydligt att det bästa vi kan göra är att ställa in festivalen och därmed stoppa alla spekulationer. Vi har försökt att fatta ett tidigt beslut och därmed ge branschen så mycket klarhet i situationen som möjligt säger Philip Thomas, ordförande för Cannes Lions, i ett nyhetsbrev som gick ut under morgonen.

Sir Martin Sorrell: ”Idiotiskt att marknadsföra sig igenom den här krisen”

Som grundare av världens största byråholdingbolag WPP är sir Martin Sorrell en av reklambranschens mest inflytelserika röster, trots att han häromåret tvingades bort från sitt livsverk. Sorrell har sedan dess startat det nya holdinbolaget S4 Capital och säger nu att han tror att medieinvesteringarna kommer att komma tillbaka med full kraft under det fjärde kvartalet 2020. 

– Jag tror att Q2 kommer vara katastrofalt, Q3 lite bättre men därefter kommer marknaden att återhämta sig och varumärken kommer återigen börja spendera. Det kommer att bli en V-formad kurva, säger han till brittiska PRWeek.

Den tidigare WPP-vd:n säger också att han tycker att de varumärken som säger att de ska marknadsföra sig igenom den här krisen pratar fullkomligt nonsens.

Läs hela intervjun med sir Martin Sorrell här! 

Branschorganisationen uppmanar att inte blockera ”corona”, ”kris” och ”covid-19”

Den globala branschorganisationen IAB:s australiensiska ben uppmanar sina medlemmar att i sin programmaticannonsering inte blockera sidor med ord som ”corona”, ”kris” och ”covid-19”. Anledningen är att organisationen vill att medlemmarna fortsätter stötta medier som rapporterar om den pågående coronakrisen, det rapporterar The Drum.

– Både varumärken och byråer har själva möjlighet att avgöra vilka nyhetskällor de anser trovärdiga och viktiga för den australiensiska allmänheten och ekonomin. För de varumärken som har möjlighet att annonsera är de här pålitliga miljöerna med engagerade läsare en viktig investering, säger Gai Le Roy, vd på IAB i Australien.

Mitt i krisen: Apple presenterar ny Iphonemodell

Enligt vad sajten 9 to 5 Mac beskriver som mycket trovärdiga källor kommer Apple under dagen att presentera en ny budgetversion av Iphone. Precis som den förra budgetmodellen kommer den nya enligt uppgift att heta Iphone SE och vara tillgänglig för bokning på en gång. Enligt 9 to 5 Macs källor kommer telefonen prestandamässigt vara lik Iphone 8 men se ut som och ha flera komponenter från en Iphone 11.

Easyjet dumpar CMO-rollen

Efter att den nuvarande CMO:n Liz Blair annonserat sin avgång meddelar lågprisflygbolaget Easyjet att de kommer att gå vidare utan någon CMO, det rapporterar brittiska Marketingweek. Istället kommer marknads-, kundtjänst-, digital- och insiktsavdelningen att rapportera direkt till bolagets chief commercial officer. Beslutet är delvis fattat på grund av den rådande coronasituationen. Under Liz Blairs ledning har Easyjet satsat på en mer emotionell marknadsföring och slagit rekord i flera viktiga varumärkesparametrar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.