Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ny rapport: Annonsörer bryter mot regelverket – riktar reklam för alkohol, onlinespel och bantning mot barn

Publicerad: 27 Augusti 2020, 06:37

Foto: Getty Images

ASA:s nya studie visar hur annonsörer bryter mot regelverket om reklam mot barn, Tiktoks vd avgår och Facebook varnar för att Apples nya operativsystem för Iphone kan skada annonsaffären. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFacebookIphoneAppleDonald TrumpASATikTokYoutube

Enligt en färsk rapport framtagen av brittiska Advertising Standards Authority (ASA) bryter annonsörer mot regelverket vad gäller marknadsföring mot barn. Det skriver Marketingweek. ASA, som just nu genomför en ettårig studie på området, har hittat flera annonsörer som väljer att gå med annonser för till exempel alkohol, onlinespel och bantning i mediekanaler som riktar sig specifikt mot barn. Enligt det brittiska regelverket måste annonsörer som gör reklam för produkter som inte lämpar sig för en underårig publik online säkerställa att de riktar bort annonserna från barn. Under de tre första månaderna av studien har ASA fokuserat på annonser online för just spel, alkohol, e-cigaretter, bantningsprodukter samt snabbmat. Organisationen hittade 159 annonser som bröt mot regelverket om marknadsföring mot barn. 35 annonsörer hade placerat annonser på 34 sajter och fem Youtube-kanaler vars publik består till största del av underåriga personer.

Resumé Insikt har nyligen gjort en granskning på temat reklam mot barn. Läs alla artiklarna här: 

Vi har beviset: Barn får reklam i sociala medier som kan bryta mot lagen
Så drabbas barn av den problematiska reklamen: Kan bryta mot barnkonventionen
Alkohol, sex och satanism – här är annonsintressena för ditt barn (och därför går köpen igenom)
Här är alla kryphål: Så enkelt är det att rikta olaglig och oetisk reklam till barn i sociala medier

Tiktok:s vd avgår – efter fyra månader
Kevin Mayer
anställdes av Tiktok, som ägs av kinesiska Bytedance, från Disney för mindre än fyra månader sedan. Nu står det klart att han lämnar bolaget, bara några dagar efter att bolaget lämnat in en stämningsansökan mot den amerikanska regeringen, som svar på president Donald Trumps presidentorder som kan innebära att appen förbjuds i USA. Det skriver CNN. Trump vill att ägarstrukturen i Tiktok förändras då han ser en risk att appen delar med sig av data om de amerikanska användarna till den kinesiska regimen. Kevin Mayer kommer enligt CNN att ersättas av Vanessa Pappas, som i dag har en lägre chefspost.

Facebook varnar för Appels nya operativsystem – kommer skada annonsaffären
Apple kommer med sitt nya operativsystem för Iphone, iOS14, göra det svårare för företag att samla in data om användare baserat på deras aktivitet i olika appar. Det innebär att Apple kommer förhindra appar från att spårare användare baserat på unik enhet, utan deras uttryckliga medgivande. Det har fått Facebook att reagera, som i ett blogginlägg beskriver vilken förödande effekt Apples beslut riskerar att få på Facebooks annonsaffär. Det skriver Business Insider. Enligt Facebook kommer de nya restriktionerna ha en betydande inverkan på Facebooks Audience Network och minska intäkterna i den delen av Facebooks annonsaffär på iOS med upp till 50 procent. Det då det blir svårare att leverera riktade annonser. 

Rapport: Så påverkas konsumenttrenderna under pandemin
Analysbolaget Forrester har i en undersökning med konsumenter i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien spanat på vilka konsumenttrender som fått fäste hittills under coronapandemin i Europa. The Drum går igenom huvuddragen i rapporten och vad det innebär för marknadsförare. Det handlar bland annat om att konsumenter börjat lägga mer vikt vid att varumärken uppträder etiskt, att de i högre grad hittar och interagerar med varumärken online samt att förtroende kommer bli en nyckelfaktor i återhämtningen av ekonomin. 

Coronapandemin får Youtube att radera mer innehåll än någonsin
Youtube har raderat ovanligt mycket innehåll under coronapademin, skriver BBC. Under årets andra kvartal togs mer än 11 miljoner videos bort från plattformen – mer än dubbelt så många än under årets första tre månader. Enligt Youtube har det att göra med att man har förlitat sig ännu mer på algoritmer för att moderera sitt innehåll, då man varit lågt bemannade under coronapandemin. Bristen på mänsklig handpåläggning har lett till att fler videos har tagits bort som i normala fall skulle ha fått ligga kvar. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.