Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Ny rapport: Majoritet av svenskarna vill förbjuda fossilreklam

Publicerad: 10 januari 2022, 07:33

Svenskarna vill inte se reklam för flyg och oljebolag, Edelmans nya utspel kallas greenwashing och Oatly tog över Wall Street. Här är måndagssvepet.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceReklamMorgonsvepet

Hälften av svenskarna (52,4) procent vill se ett förbud mot fossilreklam liknande det som finns för tobaksreklamen, enligt en ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Greenpeace. I panelen ingår 1 000 personer representativa för Sveriges befolkning som har tillfrågats om fossil marknadsföring för oljebolag, bilar och flygresor. Det tangerar den undersökning som Naturvårdsverket gjorde tidigare i år där sex av tio var positiva till ett förbud mot varor och tjänster som orsakar stora klimatpåverkande utsläpp.

– Att införa ett fossilreklamförbud är ett relativt nytt grepp för att minska utsläppen, så det är verkligen glädjande att en majoritet av svenskarna redan insett att detta är något som borde införas, säger Gustav Martner, ansvarig för marknadsrättsfrågor på Greenpeace.

Förbud mot fossilreklam på offentliga platser har införts i fem städer i Nederländerna. I Frankrike har det införts nya nationella lagar som innehåller förbud och i Stockholm behandlas nu en motion på området.

Edelmans utspel: ska droppa kunder som inte arbetar med klimatet – men aktivister är kritiska
Världens största PR-firma Edelman Deportivo kommer att gå skilda vägar med kunder som inte lyckas påskynda framstegen inom klimatområdet. Beslutet kommer efter en 53 dagar lång utvärdering av sina 330 kunder och är en del av en ny klimatsstrategi. Men något beslut om att slopa arbetet för fossilklienter helt och hållet – det kom aldrig. Utvärderingen genomfördes efter en kampanj av klimataktivister som krävde att Edelman skulle klippa bandet med oljebolaget ExxonMobil. Aktivister kallar utspelet för greenwashing. På Twitter låter det så här:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

Edelman kommer denna vecka att informera kunderna om deras findings från undersökningen.

Bank slutar Facebook-annonsera – kräver hårda tag mot bedragarna
Goldman Sachs-ägda Starling Bank stoppar all sin reklam på Facebook och Instagram och säger att de inte kommer återvända förrän Meta kan garantera att finansiella bedragare inte kan annonsera där. ”Det kan inte vara rätt att dessa plattformar tjänar pengar på bedragare och att lagen ändå inte kan komma åt dem”, säger Starlings vd Anne Boden. Google har sedan tidigare slutat att acceptera annonser från finansiella tjänster om de inte kan bevisa att de är auktoriserade av brittiska FCA. 

Oatly tog över Wall Street med sin meta-reklam
En iögonfallande reklam för ett visst svenskt havredrycksmärke syntes på Wall Street i veckan. I mitten av december gjorde Oatly hederlig produktreklam för New York-borna, men i en twist så har man nu skapat samma kampanj igen där de skriver att ”den här rullade över julen men ingen såg den”. Den nya reklamen är ett fotografi över den gamla. Det är inte första gången Oatly gör metamarknadsföring, den senaste släpptes i oktober.

 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.