Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ny rapport: Svenska annonsörer mer positiva inför framtiden

Publicerad: 26 Juni 2020, 05:51

Getty Images

Ökad optimism inför framtiden i ny rapport från Sveriges Annonsörer, Verizon ansluter till Facebook-bojkotten och Airbnb:s vd spår att resandet aldrig blir detsamma igen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleCoronavirusetFacebookSveriges AnnonsörerAirBnBRasismVerizonCoca-Cola

Sveriges Annonsörer har för tredje gången sedan i mars genomfört en undersökning för att ta reda på hur medlemmarna och deras verksamhet påverkas av coronapandemin. I den senaste rapporten syns en större optimism inför framtiden. Andelen som uppger att deras verksamhet har påverkats ”väldigt lite” har ökat markant jämfört med de tidigare mätningarna, till 16 procent i jämförelse med 9 och 4. På frågan om på vilket sätt coronapandemin påverkar företagets ekonomiska förutsättningar framåt syns även där en rejält ökad optimism. Andelen som svarar att de ser en positiv påverkan har ökat från 5 procent i den mätning som genomfördes i slutet av april, till 20 procent. 

Många annonsörer har nu justerat sina marknadsplaner, där 49 procent uppger att de justerat ”mycket” och 47 procent att de justerat ”något”. Andelen som har dragit ned sina reklaminvesteringar mycket har minskat och de som säger att de inte har dragit ned alls har ökat. Dock är andelen totalt sett som har minskat på samma nivå, då merparten nu verkar klara med sina justeringar. 37 procent uppger att de dragit ned på medieutrymme, 27 procent på produktion och 21 procent på byråarvoden. 

Verizon ansluter till Facebook-bojkotten
Sedan Facebook valt att inte flagga ett inlägg av president Donald Trump efter de antirasistiska protesterna har en rad bolag som protest valt att stoppa in annonsering på plattformen. Den senaste aktören att ansluta sig till bojkotten är kanske också den största: mediejätten Verizon. Det skriver CNN. Verizon blir det första telekombolaget som väljer att agera. Beslutet kommer efter att organisationen Anti-Defamation League gått ut i ett öppet brev riktat till annonsörer. Enligt en talesperson för Verizon kommer annonsbojkotten gälla både Facebooks och Instagrams plattform. CNN har frågat en rad andra telekomjättar, såsom AT&T och T-Mobile hur de planerar att göra, men har inte fått svar. 

... och P&G hotar dra tillbaka investeringarna från alla plattformar som inte aktivt motarbetar rasism
FMCG-giganten Procter & Gamble har inlett en omfattande översyn av sina medieköp för att säkra att alla kanaler, nätverk och plattformar där de annonserar porträtterar svarta människor på ett ”korrekt och respektfullt” sätt. Det sade bolagets marknadschef Marc Pritchard under en sändning av Cannes Lions Live, skriver Marketingweek. Enligt honom kommer granskningen säkerställa att P&G:s annonser inte förekommer vid sidan av innehåll som är diskriminerande mot svarta människor.

Airbnb:s vd spår att resandet aldrig kommer bli detsamma igen
Trots att Airbnb inte har gjort någon marknadsföring under coronapandemin hade de i slutet av maj och börjar av juni samma nivå av bokningar som samma period i fjol, vilket bolagets grundare och vd Brian Chesky kallar ”anmärkningsvärt” i en intervju med CNBC. Airbnb har dragit ner sina annonsinvesteringar med nära på 1 miljard kronor under coronakrisen och sparkat runt 25 procent av sina anställda. Förhoppningen är att de stora neddragningarna har förhindrat framtida sparpaket. ”Vi spenderade 12 år på att bygga upp Airbnb:s affär och förlorade nästan allt på fyra till sex veckor”, säger Chesky. När det gäller hur resandet påverkats av pandemin säger han att mer än en femtedel av Airbnb:s bokningar i dag gäller långvariga vistelser, vilket är det område bolaget har flyttat fokus till under pandemin. Brian Chesky säger även att resandet som vi kände det är över – enligt honom kommer resandet inte längre vara fokuserat till en handfull städer, utan omfördelas till fler platser. 

LÄS MER: Utlandssemestern inställd – då rusar resebranschen i popularitet
LÄS MER: Resebranschen 2.0 – så ska marknadsföringen vända ekonomiska katastrofen

Coca-Cola och IAG lyfter vikten av att hålla i byråsamarbetena
Coronapandemin har som känt fått varumärken världen över att dra tillbaka sina reklaminvesteringar, vilket innebär mindre uppdrag och arvoden för byråerna. I en intervju med The Drum sätter marknadscheferna på försäkringsbolaget IAG och Coca-Cola ljus på viken av att hålla i sina byråsamarbeten trots krisen. IAG:s marknadsdirektör Brent Smart säger att han gjorde ett medvetet val i början av pandemin att fortsätta betala sin byrå på samma nivå som tidigare, och att byråarvoden var något av det sista han skulle dra ner på i sin marknadsbudget. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.