Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ny rapport: Tiktok källa till desinformation om presidentvalet

Publicerad: 9 November 2020, 07:11

Creative commons

Trumps framtid på Twitter oklar, TV vinnare i pandemin och falska nyheter om det amerikanska presidentvalet på Tiktok. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterJoe BidenTikTokPresidentvalet 2020Donald Trump

Desinformation på sociala medier är ett ständigt återkommande ämne för debatt. Nu visar sig Tiktok vara en relativt ny källa för falska nyheter om det amerikanska valet, skriver The Guardian. En färsk rapport från den icke-vinstdrivande organisationen Media Matters har identifierat 11 fall av desinformation dagen efter valnatten, som sammantaget fick mer än 200 000 visningar innan Tiktok tog bort innehållet på grund av brott mot plattformens regelverk. Under torsdagen hittade organisationen videos som propagerade för en Qanon-relaterad konspirationsteori om valrörelser som blivit viral, och som också den fått mer än 200 000 visningar under bara några timmar innan Tiktok agerade. 

En del av innehållet kom från unga, republikanska influencers på Tiktok, bland annat två pro-Trump-sidor som kallas Republican Hype House and The Republican Boys. Enligt Media Matters anammar båda kontona Trumps retorik om att valet skulle vara ”stulet”. Tiktok valde att agera på kontona genom att flagga en del av innehållet samt genom att få ett av kontona att publicera en ursäkt.

LÄS MER: Positionering ”good guy” – så har Facebook tvingats tvätta sitt varumärke inför presidentvalet 

Trumps framtid på Twitter oklar
I lördags stod det klart att demokraternas Joe Biden tog hem segern i det amerikanska presidentvalet. För Donald Trump innebär det inte endast att han inte längre kommer vara USA:s president, utan även att hans framtid på Twitter är oklar. Trump är som känt en flitig twittrare och har gjort det till en vana under sin mandatperiod att kommunicera med väljarna och göra diverse utspel på plattformen. Men Twitter har bekräftat att när Donald Trump lämnar presidentrollen i januari kommer han inte längre få den särskilda klassificeringen som ”nyhetsvärdig individ” på Twitters plattform. Det skriver The Guardian. Twitters policy innebär att dessa individer, vilket inkluderar folkvalda politiker med över 250 000 följare, är skyddade från att få sina konton avstängda eller förbjudna på grund av regelöverträdelser som annars skulle kunna leda till påföljder.

37 procent av Trumps tweets har flaggats sedan valnatten
Samtidigt visar nya siffror att Twitter har försett 16 av Trumps 43 tweets mellan valnatten och lördagen med varningsetiketten: ”Det råder delade meningar om visst eller allt innehål i denna tweet, och det skulle kunna vara vilseledande i fråga om hur man deltar i ett val eller någon annan medborgerlig process”. Det skriver Di. Många av tweetsen handlar om påstått valfusk.

Rekordår för politisk tv-annonsering
Coronapandemin har slagit hårt mot samtliga annonskanaler, men ett område förväntas växa mer än beräknat: politisk annonsering i tv. Sammantaget kommer de totala reklaminvesteringarna landa nära 14 miljarder dollar, enligt en färsk analys som Adweek skriver om. En betydande del går till tv-husen. I juni 2019 beräknade Kantar att det amerikanska presidentvalet skulle innebära 6 miljarder dollar mer i samtliga mediekanaler.

Utomhuskampanj visar hur mycket sömn amerikaner förlorade på valnatten
Förra veckan gick en lite annorlunda utomhuskampanj på Times Square i New York. Kampanjen, från sömn- och aktivitetsspåraren Oura Ring, visar hur mycket sömn som amerikaner i genomsnitt förlorade under valnatten: 25,2 minuter. Det innebär att det sammantagna underskottet av sömn uppgick till 139 miljoner timmar över hela USA. Föga förvånande såg Oura en ökning i användning av att taggarna ”stress” och ”ångest” på sin plattform. Det skriver Adweek

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.