Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ny rapport varnar för Facebook: ”Hot mot folkhälsan”

Publicerad: 20 Augusti 2020, 06:35

Desinformation om hälsa vanligt på Facebook enligt ny rapport, lågt förtroende för hotellvarumärken och Pokerstars lanserar ny varumärkespositionering. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookFake newsAppleSnapchat

Enligt en ny rapport framtagen av organisationen Avaaz är desinformation på hälsoområdet ett stort problem på Facebook, skriver BBC. Rapporten visar nämligen att den här typen av desinformation har setts hela 3,8 miljarder gånger under det senaste året, med en peak som inföll under den pågående coronapandemin. Läkare som medverkar i rapporten menar att falsk information om vaccin på plattformen riskerar att begränsa antalet människor som är beredda att ta ett vaccin mot covid 19 när det blir tillgängligt. Det får Avaaz att kalla Facebook för ”ett enormt” hot mot folkhälsan. 

Enligt Facebook reflekterar inte rapporten de åtgärder bolaget har tagit till för att begränsa desinformation på sin plattform. Facebook säger i ett uttalande att de ”tack vare sitt globala nätverk av faktagranskare har kunnat förse 98 miljoner inlägg med falsk information rörande covid-19 med varningsmeddelanden och tagit bort sju miljoner inlägg riskerar att orsaka skada”. 

Men enligt Avaaz rapport har endast 16 procent av den desinformation de identifierat blivit försedd med en varningsflagga.  De topp tio sajterna som lyfts fram i rapporten som spridare av falsk information har fått nästan fyra gånger mer exponeringar av sitt innehåll på Facebook än information från officiella sajter, såsom WHO. 

Pokerstars vill bli underhållningsjätte
Pokerstars gör ett globalt omtag av sitt varumärke, genom vilket spelbolaget vill gå ”bortom produkt” och bli en underhållningsjätte. Det skriver Marketingweek. Med den nya kreativa varumärkesplattformen ”I'm in” vill bolaget attrahera en ny publik till sitt varumärke bestående av människor som tidigare kanske inte har spelat poker.

Apple nu värt 2 000 miljarder
Techjätten Apple har nått en milstolpe och når som första amerikanska bolag ett värde på 2 000 miljarder dollar. Innan detta var saudiska oljejätten Aramco ensam om att ha en liknande värdering. Techjättens aktie har klättrat över 60 procent sedan årsskiftet. 

Undersökning: Lågt förtroende för hotellvarumärken
Den internationella resebranschen var under flera månader totalt lamslagen på grund av coronapandemin. Nu har resandet kommit i gång på sina håll, men redan i de inledande faserna av pandemin jobbade stora hotellkedjor hårt, däribland Hilton och Marriott, för att övertyga potentiella resenärer om att deras hotell följde hygienstandards och därför var säkra att turista på. Bland annat genom samarbeten med desinfektionsvarumärken. Flera månader senare verkar ansträngningarna dock fortfarande inte ha burit frukt. Adweek rapporterar att en undersökning med 1 000 resenärer som genomfördes av researchfirman Magid i april visade att 42 procent inte litade på att hotellvarumärken kunde säkerställa en trygg och virusfri miljö på sina anläggningar. I juni hade siffran endast förbättrats med 1 procent. 

LÄS MER: Utlandssemestern inställd – då rusar resebranschen i popularitet
LÄS MER: Resebranschen 2.0 – så ska marknadsföringen vända ekonomiska katastrofen

Facebook agerar mot våldsamma grupper
Facebook har valt att stänga ned eller begränsa möjligheterna på sin plattform för över 10 000 grupper, sidor och Instagramkonton med kopplingar till konspirationsgruppen QAnon, militanta grupper och organisationer som förespråkar våld under demonstrationer. Det skriver The Guardian. Beslutet är ett resultat av Facebooks nya policy gällande rörelser med våldskapital, men som ändå inte möter bolagets kriterium för ett totalt förbud mot att använda plattformen. Facebook kommer fortfarande låta användare publicera innehåll som syftar till att stötta dessa rörelser, men kommer att begränsa deras möjligheter att på olika sätt utnyttja plattformen för att organisera sig. 

Snart ska användare kunna dela mer Snapchat-innehåll utanför plattformen
På Snapchat har det sedan tidigare varit möjligt för användare att dela Stories utanför Snapchats egen plattform. Nu tar Snapchat ännu ett steg genom att testa möjligheten för användare att dela ännu mer innehåll utanför dess egen app. Det skriver Adweek. Bland annat testar Snapchat sätt för användare att dela Out Stories, Publishers Stories, Snap originals och shows via delbara länkar genom bland annat e-mail, iMessage och andra sociala plattformar. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.