Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Ny svensk byrågrupp backas upp av ”ett par hundra miljoner” i riskkapital

Publicerad: 5 December 2019, 07:52

Övre raden från vänster: Özgür Sel från Conversionista, Mattias Olofsson från Curamando och Fredrik Holmén från Keybroker. Nedre raden från vänster: Stefan Linder från Altor, Henrik Palm Johansson från Animal, Ida Hallkvist från Keybroker, Mattias Holmström från Altor och Måns Hosk från Kurppa Hosk.

Foto: Pressbild

Animal, Curamando, Kurrpa Hosk, Conversionista och Keybroker bildar ny byrågrupp med Altor i ryggen, M&C Saatchis kris i Storbritannien blir allt djupare och spelbolagen riktar in sig på storspelarna. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAnimal

Harald Mix riskkapitalbolag Altor investerar ”ett par hundra miljoner” i en ny företagsgrupp som arbetar  digital marknadsföring. Enligt uppgifter till Dagens Industri ingår Curamando, Animal, Kurppa Hosk och Keybroker i den nya koncernen som ännu inte har något namn. Marknaden för digital marknadsföring i Norden beräknas omsätta 35 miljarder.

– Det är en marknad som växer 20-25 procent per år, vilket är fem gångar snabbare än traditionell it- och management consulting, säger Mattias Holmström på Altor till Di.

Managementkonsultbolaget Curamando omsatte 130 miljoner kronor förra året (rörelseresultat på 18 mkr/13,5 procent EBIT/nettomarginal) och förvärvade konverteringsspecialisterna  Conversionista för två år sedan.

Animal omsatte 52 miljoner med ett rörelseresultat på 6 mkr EBIT (11,5 procent i marginal).

Varumärkesbyrån Kurrpa Hosk har mer än fördubblat tillväxten på två år till 53 miljoner kronor, rörelseresultatet här landande på 4,1 mkr (nära 8 procent i marginal)

Performance-marketingbyrån Keybroker omsatte 57 miljoner kronor med en förlust på 600 000 kronor EBIT och en negativ nettomarginal på 1,2 procent.

Conversionista omsatte 41 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 7 miljoner, nettomarginal 17 procent. 

De fem aktörerna sysselsätter över 300 personer och bolagen kommer enligt att fortsätt behålla sina varumärken, men ägas av den gemensamma gruppen. Riskkapitalbolaget Altor blir den största ägaren, de andra bolagens ägare investerar också i den nya gruppen.

M&C Saatchi i djup kris
Det brittiska byrån M&C Saatchis aktiekurs föll med hela 40 procent under onsdagen sedan bolaget berättade att de tvingades justera ned resultatet med £11.6 miljoner pund efter en utredning om räknefel som PWC har genomfört. Utredningen har tittat på felaktigheter under fem år för byrån som bland annat jobbat med det koservativa regeringspartiet Torries. . Det skriver Campaign. M&C Saatchi Stockholms vd Bjarte Eide har tidigare meddelat för Resumé att övriga marknader inom nätverket blir inte berörda av krisen för byrån i Storbritannien.

Spelbranschen marknadsför sig mot storspelarna
Endast tre procent av svenskarna har spelat på ett nätkasino det senaste året, visar en undersökning från Spelinspektionen. Myndigheten drar slutsatsen att de omfattande medieinvesteringarna används för att nå de få men lönsamma storkunderna.

– Det är därför spelbolagen riktar sig mot den här typen av kundgrupper, säger Magnus Granlund analytiker på myndigheten till Aftonbladet.

Burger King driver med Brexit
En reklamkampanj för Burger King har blivit viral sedan de gjort en pastisch på Brexit-förespråkarnas omtalade kampanj inför folkomröstningen 2016 på Londons bussar som bland annat  hävdat att Storbritannien skickar över 350 miljoner pund I veckan till EU. Sidan av bussen pryds av Burger Kings budskap: ”Another Whopper on the side of a bus. Must be an election”. Det skriver Adweek.

Efter konkursen – letar köpare till Löwengrip-grundade bolaget
I förra veckan stod det klart att Hermine Hold, som satsat på håraccessoarer och grundades av bland annat Isabella Löwengrip försätts i konkurs och entreprenörerna bakom Ideal of Sweden. Isabella Löwengrip har sålt av och lämnat bolaget. Nu uppger konkursförvaltaren David Rutegår för Breakit att planen framåt är att sälja bolaget.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAnimal

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.