Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nya ledtrådar i Icas senaste film – Ica-Stig ersätts av en man

Publicerad: 26 Januari 2021, 07:31

Loa Falkmans efterträdare skymtas i en ny reklamfilm från Ica.

Foto: Ica

Instagram samlar annonsverktyg, prislappen för Isabella Löwengrips sminkbolag blottas och Ica-Stig efterträdare syns för första gången i Ica-såpan. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Ica-StigICABitcoinInstagramTwitterIsabella LöwengripNya Ica-Stig

Vem som ska ersätta Loa Falkmans roll som Ica-Stig i den populära reklamsåpan har varit en het fråga sedan förändringen annonserades precis innan årsskiftet. Enligt bettingbolaget Betsson tippas Mia Skäringer, Johan Rabaeus och Suzanne Reuter som troliga efterträdare. Andra namn som dykt upp är Måns Zelmerlöw och Dan Ekborg

Nu släpper Ica nya ledtrådar i en ny reklamfilm, där Ica-Stig syns – men inte ansiktet. Av filmen att döma är Ica-Stig en man i övre medelådern. Exakt vem som spelar karaktären återstår att se. 

Läs mer: Resumés redaktion tippar nya Ica-Stig 

Kungen syns i bitcoinreklam
Utnyttjandet av kända ansikten i fejkade bitcoinannonser är ett känt drag vid det här laget. Nu har även Sveriges kung Carl Gustaf dykt upp i en reklam på Youtube, där han annonserar en investeringsmöjlighet med bitcoin. Det skriver Aftonbladet. Enligt hovets informationschef Margareta Thorgren dyker bilder på kungafamiljen allt oftare upp i den här typen av sammanhang. 

– Tyvärr används kungafamiljen i olika reklamsammanhang då och då. Så fort vi upptäcker det agerar vi med hjälp av våra jurister, säger hon till tidningen. 

Enligt Google ser man allvarligt på fejkannonserna och reklamen är nu nedtagen. 

Instagram skapar genväg till annonsverktyg
Det är sajten Engadget som skriver att Instagram just nu tar fram en ny sektion i appen, som för första gången ska samla alla verktyg på en och samma plats för den som arbetar med plattformen. Sektionen riktar sig till alla användare med antingen ett företags- eller kreatörskonto. Det handlar bland annat om genvägar till annons- och analysverktyg. Enligt branschsajten är uppdateringen ett exempel på hur viktig plattformen har blivit för företag och influencers. 

Twitter vill minska desinformation – vill att användare modererar innehåll
Mikrobloggen Twitter har sedan tidigare börjat märka inlägg med missvisande information om bland annat coronapandemin och det amerikanska valet. Nu lanserar de funktionen Birdwatch, som ska användas för att flagga missvisande eller felaktiga inlägg. På så vis ska användare kunna diskutera och bidra med kontext till texter på plattformen, och i förlängningen hjälpa Twitter att moderera innehåll. Birdwatch kommer till en början att enbart släppas för ett litet antal användare. Det rapporterar NBC News

Prislappen blottad för Löwengrips sminkbolag
Isabella Löwengrips
skönhetsbolag Löwengrip Beauty såldes till norska Dermanordic precis innan coronakrisen slog till. Beslutet togs bland annat efter en misslyckad USA-satsning, en granskning i Expressen som vittnade om uppblåsta siffror. Nu avslöjar Breakit hur mycket affären inbringat. Det är Isabella Löwengrips ägarbolag Blonde Capital som gör en vinst på cirka 12,7 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret. Det är enligt influencern och entreprenören en första del i en transaktion med tilläggsköpeskillingar som sträcker sig över tre år knutet till olika prestationer. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.