Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Nykterhetsförbund kritiserar Volvos reklamfilm

Publicerad: 9 Oktober 2020, 05:57

Motorförarnas Helnykterhetsförbund tycker att Volvo uppmanar till ansvarslöst körande, Joe Bidens influencertrategi för att vinna valet och e-handare vittnar om kaos i Amazons affiliate-program. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Annie LööfIsabella LöwengripVolvoDonald Trump

En småbarnsförälder sätter sig bakom ratten och nickar till. Då kickar säkerhetssystemen in och bilen, som så enkelt hade kunnat köra i diket, stannar på vägen. Det är handlingen i Volvos senaste reklamfilm med Fares Fares och Ana Gil de Melo Nascimento. Detta faller dock inte i god jord hos MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, som menar att systemen inte ska användas för att kompensera för onödigt risktagande, och att filmen skickar ut signaler om att det är okej att köra bil trött, alkoholpåverkad eller medan man använder telefonen. 

”Vi anser att den här filmen leder tankarna fel. Bättre kan ni”, skriver MHF i ett pressmeddelande.

Volvo välkomnar att filmen leder till dískussioner om säkerhet. Till sajten Vi Bilägare säger en representant för bolaget i ett uttalande:

”Vi vill visa verkligheten som den ibland kan vara för trötta småbarnsföräldrar, med glimten i ögat. Grunden för vår syn på aktiva säkerhetssystem är att hjälpa till att undvika eller mildra olyckor innan de händer. Om en olycka skulle vara oundviklig har vi också tekniken för att göra verklig skillnad”.

Här är Bidens influencerstrategi för att vinna valet
Vi har sett exempel på när politiker använt sig av influencers i det svenska valet tidigare. Isabella Löwengrip lånade exempelvis ut sitt Instagramkonto till Annie Lööf och Bianca Ingrosso guidades runt i riksdagen – också det av Annie Lööf. Och socialdemokraterna ertappades med att försöka köpa inlägg om Bostadsgarantin för fyra tusen kronor.

Nu är det snart dags för presidentval i USA och kandidaterna sätter stor tilltro till influencers kraft och makt att påverka opinionen, enligt Svenska Dagbladet. Taylor Swift har exempelvis inför sina 140 miljoner följare bakat en tårta med tydligt budskap: ”Biden Harris 2020”. Under henne, inte alls lika synligt, spås nano- och mikroinfluencers användas i större utsträckning i detta val än tidigare, bland annat i en studie av propagandaforskare vid University of Texas at Austin.

För att konkurrera med Donald Trumps digitala engagemang är det särskilt viktigt för Joe Biden att använda sig av influencers för att nå nya väljargrupper, enligt amerikanska medier.

Även om forskningsunderlaget för influencers politiska påverkan fortfarande är skralt, menar Handelsforskaren Jonas Colliander att det inte är något vågat antagande att de kan ha inflytande över politiska val. Det säger han i en intervju med Svenska Dagbladet. 

E-handlare vittnar: Stort missnöje med Amazons affiliate-program
Det var förra året som en liten samling e-handlare fick chansen att öka sin försäljning genom att publicera produktguider och rekommendationer på Amazon. Detta genom ett affiliate-program som heter Onsite Associates. Nu tycks inte mödan ha varit värt det. Onsite Associates intäkter har för ånga av deltagarna sjunkit kraftigt, i vissa fall med 90 procent, enligt källor till Digiday. Flera av dem, som anställt personal specifikt för Amazons program, har fått fundera på om dessa personer kan omplaceras eller avskedas.

Facebook förbjuder 300 falska pro Trump-konton
Det är från en och samma marknadsföringsfirma som de 300 falska kontona härstammar. Det rör sig om konton där falska personer kommenterar nyhetslänkar för att försöka försvara Donald Trump och få honom att synas i positiv dager. De har lagt sig i frågor som rör valet, coronapandemin och policyfrågor och har skapats redan 2018 men alltså upptäckta först nu. Det skriver Adage.

Amerikanska reklambyråer stänger igen på valdagen
Ett antal reklambyråer i USA kommer att stänga igen sina numer digitala arbetsplatser på valdagen 3 november för att låta medarbetarna gå ut och rösta. Detta är nytt för i år för många av de byråer som infört detta, bland andra Eleven, Fortnight Collective och Muhtayzik/Hoffer och beror på att det är mer omständligt att rösta under pågående pandemi än vad det brukar vara i vanliga fall. Även Omnicom, med cirka 25 000 personer anställda, kommer att låta all personal i USA vara lediga den 3 november. Det skriver Digiday.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.