Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Nytt lagförslag kan bryta techjättarnas dominans

Publicerad: 14 juni 2021, 06:21

Foto: Getty Images

Konkurrensmyndighet jobbar med Google inom utfasningen av tredjepartscookien, integritet i fokus när Whatsapp gör sin första globala kampanj och nytt amerikansk lagförslag hotar bryta techjättarnas dominans. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebookVR-teknikTredjepartscookienWhatsappNetflixE-handelGoogle ChromeTech

Techjättarnas dominans på marknaden fortsätter bekymra politiker och myndigheter i både USA och EU. Nu kommer ett nytt amerikanskt lagförslag som både republikanska och demokratiska ledamöter av representanthuset ställer sig bakom. Syftet är att minska techjättarnas makt i lägen där företagen både levererar en plattform för andra företag och själva konkurrerar på den plattformen. Det genom att begränsa hur mycket ett bolag kan gynna sina egna produkter och tjänster framför konkurrenterna. Politikerna vill även begränsa möjligheten för jättar som Amazon, Facebook och Google att fortsätta köpa upp mindre företag. För att få göra det måste de först visa att köpet inte hämmar konkurrensen. Om techjättarna inte följer de nya reglerna är förslaget att justitiedepartementet ska kunna utdöma kraftiga böter. I riktigt allvarliga fall ska myndigheterna kunna tvinga ett företag att sälja dotterbolag om det uppstår en ”olöslig intressekonflikt”. Det skriver SvD

Konkurrensmyndighet jobbar med Google inom utfasningen av tredjepartscookien
På samma tema så kommer Storbritanniens konkurrensmyndighet Competition and Markets Authority vara aktivt inblandad i Googles arbete med att stoppa webbläsare som spårar Chrome-användare inom utfasningen av tredjepartscookien. Myndigheten vill bland annat att Google ska förbinda sig juridiskt till att inte använda den teknologi bolaget tagit fram inom sitt så kallade Privacy Sandbox-initiativ på ett sätt som riskerar att skada konkurrensen. Google vill som känt ersätta tredjepartscookien genom att i stället samla och analysera olika gruppers, så kallade ”cohorts”, sajtvanor på Chrome. Den personliga integriteten ska skyddas genom att det är grupper med liknande beteende på nätet som analyseras och inte specifika enskilda individer. Enligt The Guardian är det här första gången en konkurrensmyndighet är inblandad i ett sådant här tidigt stadie av utvecklingen av en ny teknologi. 

LÄS MER: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg

Integritet är fokus i Whatsapps första globala kamanj
Med kampanjen vill Facebookägda Whatsapp visa sina två miljarder användare världen över att deras data är trygg på plattformen. Det efter att en kontroversiell uppdatering av integritetspolicyn i januari i år fick många att avinstallera appen. Ändringen av användarvillkoren fick många användare att tro att Whatsapp kommer dela information med andra Facebookägda företag, något som Whatsapp själva menar var felaktigt. Den nya kampanjen, som går under namnet ”Message Privately”, syftar till att visa hur Whatsapps end-to-end-kryptering fungerar i det vardagliga livet för att skydda användarnas integritet. Kampanjen är framtagen av BBDO och kommer lanseras i olika faser, inledningsvis i Storbritannien och Tyskland. Det skriver Marketingweek

Netflix öppnar global e-handel
I den nya webbutiken ska Netflix sälja merch kopplade till sina serier, där den första omgången av produkter kommer från anime-serierna Yasuke och Eden. Nu under juni ska det även komma merch från serien Lupin. Kommande släpp inkluderar produkter från The Witcher och Stranger Things. USA är första marknad för den nya e-handeln, men enligt Netflix är satsningen global. E-handel.se skriver att butiken drivs med plattformen Shopify. 

Facebook köper ännu en VR-studio
Under de senaste åren har Facebook köpt på sig ett antal VR-studios. Det senaste uppköpet gjordes så sent som i april i år, när Facebook lade vantarna på Downpour Interactive som tagit fram spelet ”Framåt”. Nu kommer nästa i raden. Big Box VR, skaparna av ”Population: One”, blir nu en del av Facebooks Oculus Studios. Enligt Facebook kommer spelet dock fortsätta finnas på alla nuvarande plattformar även efter uppköpet. Det skriver The Verge

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.