Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Oatlys reklam hånas och hyllas efter Super Bowl

Publicerad: 8 februari 2021, 07:35

Oatlys vd Toni Petersson framför en låt i det klipp som syntes under National Football Leagues finalmatch.

Kina sätter press på techbolagen, utmanarappen mest nedladdad i januari och splittrat mottagande av Oatlys Super Bowl-reklam. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

OatlyKlarnaSuper BowlWhatsappMelodifestivalenAmazon

Aldrig tidigare har så många nya annonsörer dragits till årets stora reklamhändelse Super Bowl. Bland årets debutanter återfinns två svenska företag: Klarna och Oatly. Medan den förstnämnda slog på stora trumman med en reklamfilm där skådespelaren Maya Rudolph syntes – som enligt SvD kostat 100 miljoner kronor – valde Oatly en mer sparsmakad produktion. I det trettio sekunder långa klippet syns vd:n Toni Petersson framföra en sång ackompanjerat av ett enkelt keyboard, i mitten av en äng.

 Reklamen har både hyllats och sågats. Den amerikanska sajten Buzzfeed skriver till exempel att den ”underliga reklamen antingen är det sämsta eller bästa vi någonsin sett”. På sociala medier är kommentarerna alltifrån hånfulla, med memes om att budgeten enbart räckte till att täcka reklamspotten, till kommentarer som att det var kvällens bästa reklam. 

Oatly svarade på bemötandet genom att posta ett inlägg på sin egen hemsida om att klippet kanske inte var den mest Super Bowl-ish idén någonsin, men att besökarna ju faktiskt kollat upp dem vilket är en vinst i sig. Företaget har även tagit fram en t-shirt med trycket ”I totally hated that Oatly commercial”. 

Konkurrenten går om Whatsapp – mest nedladdad i januari
Apples uppdaterade regler för den krypterade meddelandetjänsten Whatsapp, som innebär att data ska börja delas med ägarbolaget Facebook, har gett en skjuts till konkurrenten Telegram. Det står inte minst klart efter att analysfirman Sensor Tower sammanställt statistik om vilka appar som laddades ner mest under januari. Medan Whatsapp, som tidigare legat på tredje plats i både Apples och Googles appbutiker under december månad, fallit till sjunde respektive sjätte plats under föregående månad har Telegram klättrat upp till första plats. Även meddelandetjänsten Signal är populär. Under januari var det den näst mest nedladdade appen i Playbutiken, och den tionde mest nedladdade i App Store. 

Konkurrensmyndigheten sätter press på kinesiska techbolag
Techbolagens maktställning har blivit en allt mer laddad fråga de senaste åren, framför allt i EU och USA. Även i Kina ser problematik kring bolagens växande inflytande. Nu inför landets konkurrensmyndighet en rad nya lagar och regler för att ytterligare minska möjligheten för dessa företag att hamna i en monopolställning. I Kina är Alibaba och Spotify-delägaren Tencent bland de mest inflytelserika techbolagen i landet. De uppdaterade reglerna ska minska företagens möjlighet att manipulera marknaden genom att bland annat förhindra prisfixering och att tvinga shoppare att välja specifika tjänster och appar. Det rapporterar Reuters

Lena Philipssons gör reklamkupp i Melodifestivalen
Årets första avsnitt av Melodifestivalen gick av stapeln i lördags, efter att ha anpassat folkfesten ordentligt för coronapandemin. Avsnitten programleds av en rad kända svenskar, med sångerskan Lena Philipsson först ut. Under lördagen öppnades programmet med en show av artisten, som framförde sin nya singel. 

Enligt Aftonbladet, som pratat med investment directorn John Aleman på mediebyrån Amplifi, är reklamutrymmet värt flera miljoner kronor. 

– Att få möjligheten att framföra sin nya singel i Melodifestivalen är ovärderligt. Det finns ingen större plattform eller arena i Sverige med samma genomslagskraft. Och då detta evenemang lockar till sig miljonpublik så är det givetvis en dröm att få framföra en ny singel i detta forum, säger han till tidningen. 

Amazon satsar på svenska produktioner
E-handelsjätten Amazon finns sedan i höstas på den svenska marknaden. Nu finns det anledning att tro att företaget även planerar att tävla om de svenska streaming-konsumenterna. Enligt Di Digital söker Amazon en senior utvecklingschef i Stockholm, som ska arbeta med studioverksamheten inom Prime Video. Det tyder på att Amazon planerar att överväga att börja producera lokala tv-serier eller filmer i Sverige. Just lokalt innehåll blir en allt viktigare fördel i kampen om kunderna, vilket både Netflix och HBO:s lokalt producerade innehåll vittnar om. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.