Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Omnicom-byrån anklagas för att pressa anställda att komma tillbaka till kontoret – hotas med uppsägning

Publicerad: 17 Mars 2021, 07:29

Anställda vid Zimmerman Advertising säger att ledningen pressar dem att komma tillbaka till kontoret

Anställda på Florida-byrå uppger att företaget kräver att de kommer tillbaka till jobbet, e-handeln lyfter svensk dagligvaruhandel och flera svenska byråer på Crestas topp-50 lista. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

OmnicomE-handelPhilipsCresta AwardsWikipedia

Anställda vid Zimmerman Advertising i Florida säger till Business Insider att den Omnicom-ägda reklambyrån pressar dem att komma tillbaka till kontoret denna vecka, oavsett om de är vaccinerade eller inte. De anställda ska också ha hotats med uppsägning om de inte följer order. Byrån arbetar bland annat med McDonald's regionala kampanjer i delstaten. Ledningen och HR vid företaget motiverar sina krav med att hemarbetet har påverkat den finansiella statusen negativt.

– Människor är definitivt rädda för att förlora sina jobb. Det är väldigt upprörande, säger en anställd till sajten.

E-handeln lyfter för dagligvaruhandeln
Dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 2,5 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Exklusive skottdagen i fjol, som gav extra försäljningsdag, är försäljningsökningen 6,1 procent. Den fysiska försäljningen minskade med två procent, men kompenseras av den kraftiga tillväxten för e-handeln på 143,2 procent.

Flera svenska byråer på Crestas topp-50-rankning

Fyra svenska byråer – Åkestam Holst, Bold, Nord DDB och Stendahls finns med – när reklamtävlingen Cresta sammanställer de 50 mest framgångsrika byråerna från sina senaste upplagor av tävlingen. Det är första gången tävlingen gör den här typen av sammanställning. USA har flest byråer på topplistan (7) England och Förenade Arabemiraten landar på delad andraplats (5). Sen följer Sverige och Japan med fyra byråer vardera.

WPP 255-miljonerskontot Philips
Philips flyttar sin reklamaffär som inbringar 30 miljoner dollar (motsvarande 255 miljoner kronor) per år från WPP, rapporterar Buisiness Insider. Det holländska bolaget planerar nu att samla sina globala byråer för pr, reklam och media till ett holdingbolag. Beslutet innebär att Philips tioåriga samarbete med WPP-ägda Ogilvy nu avslutas. WPP kommer dock fortsatt att jobba med digital taktisk marknadsföring för Philips, ett uppdrag nätverket tog hem i december 2020. Kundtappet kommer kort efter att WWP tappade det nordamerikanska Unilever-kontot till Publicis.

Wikipedia kommer lansera betalversion för techbolag
The Wikimedia Foundation är i utveckling för företag som driver trafik genom Wikipedia-data, det rapporterar Wired. Affärsområdet får namnet Wikimedia Enterprise och kommer inte förända funktionerna på Wikipedias övriga plattformar. Erbjudandet innebär att techbolag som Google och Facebook kommer erbjudas möjligheten att använda Wikipedias content och bli andrahandskälla för Wikipedia-artiklar. 

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.