Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Omnicom drabbat av cyberattack

Publicerad: 16 februari 2021, 07:34

Foto: Getty Images

Storförlust för Dentsu, ny studie visar att äldre marknadsförare går miste om kompetensutveckling och Omnicom drabbat av cyberattack. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Omnicom Media GroupDentsuDonald TrumpDisneyGoogleAmazonNetflix

Omnicom Media Group, världens fjärde största mediebyrånätverk med kunder som Pepsi och Nissan, har utsatts för en cyberattack. Det skriver Adage. Attacken har tvingat nätverket att vända sig till utomstående experter för hjälp. I ett uttalande till tidningen skriver OMG:

”Vi har tagit hjälp av tredjepartsexperter som har identifierat att störningen orsakats av en cyberincident. Vi är övertygade om att inga data är i fara. Även om det här har orsakat några störningar hos några av våra byråer utanför USA, har vi fortsatt normal verksamhet och har gjort stora framsteg när det gäller att återställa funktionaliteten hos de påverkade systemen”. 

Det här är inte första gången som ett byrånätverk drabbats av en cyberattack. 2017 tvingades WPP hantera en attack som frös många av dess system och påverkade anställda på de drabbade kontoren. 

Storförlust för Dentsu
Japanska Dentsu har presenterat sitt resultat för 2020. Siffrorna visar att Dentsu gjorde en förlust på 1,33 miljarder dollar, vilket innebär att holdingbolaget gick påtagligt sämre under året än somliga av dess konkurrenter, skriver The Drum. Dentsu, som har runt 60 000 anställda globalt, gick under hösten ut med att de ska konsolidera sina byråvarumärken till sex globala varumärken. ”Vi har helt enkelt för många varumärken, nästan 300 i Japan och internationellt”, sade Toshihiro Yamamoto, vd på Dentsu Group, vid tillfället. I Sverige äger Dentsu byråer som Carat, Isobar och iProspect. 

Ny studie: Äldre marknadsförare riskerar hamna efter
Enligt en ny forskningstudie från Chartered Institute of Marketing har ett tydligt åldersgap uppstått bland brittiska marknadsförare när det kommer till möjligheten till kompetensutveckling. Det skriver The Drum. Enligt studien har en majoritet av marknadsförare över 55 år inte fått någon fortbildning alls under de senaste två åren innan pandemin. Resultatet väcker oro för att äldre marknadsförare kanske inte är utrustade med de färdigheter som krävs för att hänga med i sektorns snabba utvecklingstakt.

Parler tillbaka online – använder ”oberoende teknologi”
I samband med stormningen av Kapitolium i början av januari valde flertalet techjättar att bojkotta den kontroversiella plattformen Parler, som lockat många av tidigare president Donald Trumps anhängare. Amazon valde att förbjuda plattformen från att använda deras servrar, medan Google och Apple tog bort Parler från sina appbutiker. Nu är dock Parler tillbaka online, skriver BBC. Samtidigt rapporterar användare att meddelanden från den tidigare versionen av plattformen har försvunnit från deras profiler. Enligt Parler är planen att först tillgängliggöra plattformen för redan existerande användare, och att nya kommer att kunna registrera konton först om någon vecka. Parler meddelar också att man inte längre jobbar med någon ”big tech”-leverantör, utan är byggd på ”hållbar, oberoende teknologi”. 

Så ska Disney+ locka den vuxna publiken
Disney+ lanserades i Sverige i september men har funnits på marknaden i drygt ett år. Under den tiden har streamingtjänsten byggt en kundbas på nära 95 miljoner, att jämföra med Netflix 204 miljoner. Nu laddar Disney för att locka den äldre publiken med den nya sektionen Star. Omkring 300 tv-serier, filmer och originalproduktioner läggs till Disney+ med start i slutet av februari. Samtidigt höjs priset från 69 till 89 kronor per månad. Det skriver SvD.

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.