Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Oscarsnominerade duon bakom Apples julkampanj

Publicerad: 25 november 2021, 07:24

”Juno”-regissörer bakom Apples årliga storsatsning, Spotify testar Tiktok-liknande funktion och Instagrams vd ska vittna i amerikanska kongressen. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjAppleSpotifyTikTok

I går kväll hade Apples julkampanj premiär i amerikansk tv. Bakom kampanjen står regissörsduon, tillika far och son, Ivan och Jason Reitman. Duon har tidigare producerat och regisserat filmer som ”Juno”, ”Up in the air” och senast ”Ghostbusters: Afterlife”.

I ”Saving Simon” får tittarna följa en flicka som inte vill släppa taget om sin snögubbe Simon. När januari kommer och hennes äldre bror slaktar den familj av snögubbar familjen byggt stormar hon ut för att rädda minstingen genom att stoppa in honom i frysen. Under året som går får hon kämpa mot sin alltifrån sin slarviga pappa till strömavbrott för att hålla snögubben vid liv. När vintern återigen är kommen kan hon äntligen sätta ut sin kompis på gården igen, även om det uppstår vissa problem.

Precis som vanligt när det kommer till Apples julkampanjer finns inga produkter i sikte, istället är det filmen i sig som ska marknadsföra dem i och med att de filmas med en Iphone.

Se filmen, och ett behind the scenes-klipp från inspelningen, nedan.

Efter stora läckan – nu ska Instagrams vd vittna för amerikanska kongressen

Den 6 december kommer Instagrams vd Adam Mosseri att vittna i den amerikanska kongressen. Det är inte första gången höga Meta-chefer sitter i den stolen och den här gången handlar det om den senaste tidens uppgifter om hur Instagram påverkar ungdomars psykiska välmående. Tidigare i höst har läckta dokument från visselblåsaren Frances Haugen bland annat visat att Instagram får unga tjejer med kroppskomplex att må ännu sämre. Mosseri har frivilligt valt att vittna i kongressen, det rapporterar New York Times.

Spotify testar Tiktok-liknande funktion

Efter Tiktoks explosionsartade tillväxt har flera stora plattformar försökt kopiera delar från sin kinesiska konkurrent. Nu går Spotify samma väg. Den svenska streamingtjänsten testar just nu ett flöde anpassat för mobilen där musikvideos spelas upp och där användarna antingen kan gilla eller hoppa över de videos som spelas upp. Tanken är att Spotify därmed ska få bättre pejl på vilken typ av musik användarna gillar. Den nya funktionen är än så länge i beta-läge och det är fortfarande inte säkert om den kommer att lanseras brett. Om Spotify väljer att gå vidare kommer funktionen att bli en del av navigationsmenyn längst ned i appen, bredvid ”Sök, ”Hem” och ”Ditt bibliotek”. Det rapporterar Techcrunch.

Rånarna klädde ut sig i Foodora-kläder ”Kriminella kapar vårt varumärke”

I november rånades modellen Farzan Athari i sitt hem. Athari hade öppnat dörren till sin lägenhet efter att en man utklädd till ett Foodora-bud ringt på, varpå hon fick en pistol riktad mot huvudet och blev bestulen på två dyrbara klockor. Förra veckan grep polisen sju personer utklädda till DHL-bud som planerade ett liknande rån mot en näringslivstopp. Foodora håller just nu på att utreda hur rånarna fick tag på Foodora-kläder och vid sidan av att fördöma händelsen ser John Denbratt, operativ chef på Foodora i Sverige, även att det kan skada Foodora.

Det här rör inget som någon av våra anställda är misstänkt för. Men det är klart att det är ett problem att kriminella kapar vårt varumärke.” säger Denbratt till Breakit.

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.