Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Per Carleö får nytt toppjobb – blir varumärkeschef på Telia

Publicerad: 21 Oktober 2020, 06:29

Per Carleö.

Per Carleö får rollen som head of brand på Telia, USA:s justitiedepartement stämmer Google för brott mot konkurrensregler och Procter & Gamble ökar reklaminvesteringarna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TeliaProcter & GambleInstagramVolvoGooglePer CarleöLinkedin

I juni rapporterades att Per Carleö lämnar Volvo Cars där han sedan 2015 varit marknadsdirektör. På biljätten var han bland annat med och lanserade det hyllade varumärkeskonceptet ”Made by Sweden” som syftade till att ge varumärket en tydligare emotionell koppling till Sverige. 

Nu står det klart vilket som blir Per Carleös nästa uppdrag: rollen som head of brand för Telia Company. Han tar samtidigt plats i koncernledningen. 

I ett pressmeddelande beskrivs att Per Carleö i sin nya roll kommer vara ansvarig för att förändra synen på varumärket och hur Telias portfölj av varumärken används i bolagets kommunikation. Han ska också hjälpa till med att etablera Telia som en digital operatör med ett tydligt syfte, ”erkänd för att leverera ett förstklassigt kundomhändertagande och dito digitala upplevelser”. Per Carleö kommer att bidra med nytänkande till alla varumärkesaktiviteter i Telia, i nära samarbete med affärschefer och marknadsföringsteam på samtliga marknader.

Allison Kirkby, vd och koncernchef i Telia Company, kommenterar: 

– Per är en mycket kreativ och affärsinriktad person med starkt fokus på att bygga sin vision för varumärken utifrån kundens perspektiv. Han tillför en unik uppsättning färdigheter och erfarenheter, samt dokumenterad erfarenhet av att förnya ikoniska varumärken och skapa holistiska och effektiva marknadsföringskampanjer, senast på Volvo Cars. När vi nu förbereder oss för att förnya Telias syfte, strategi och varumärke, är jag mycket glad över att Per kommer att vara en del av vår koncernledning och hjälpa oss att påskynda vår förändringsresa. 

Per Carleö tillträder sin nya roll den 1 januari 2021. 

Det amerikanska justitiedepartementet stämmer Google
Under tisdagen valde USA:s justitiedepartement att lämna in en stämningsansökan mot Google för brott om konkurrensregler. Myndigheten anser att Google agerat konkurrenshämmande genom att skriva exklusiva kontrakt med olika samarbetspartners, i syfte att behålla sitt monopol på marknaden för söktjänstmotorer och kunna sälja fler annonser. Det skriver Di Digital. Den kommande rättsprocessen mot Google kan komma att pågå i flera år. Bolaget har inte velat kommentera anklagelserna.

Procter & Gamble ökar reklaminvesteringarna
Världens största annonsör Procter & Gamble överträffade analytikernas förväntningar när de presenterade sin senaste kvartalsrapport. Nettoförsäljningen ökade med 9 procent till 19,3 miljarder dollar. P&G ser en ökad efterfrågan på konsumtionsvaror och höjer därför försäljnings- och vinstprognosen för helåret. Det skriver Adage

Samtidigt berättade bolagets finansdirektör Jon Moeller att Procter & Gamble ökade sina reklaminvesteringar med minst 100 miljoner dollar förra kvartalet. Enligt Jon Moeller beror det på två saker: för det första att det aldrig har konsumerats så mycket media som just nu, för det andra att P&G ser ett ökat behov av att investera i produkter inom hygien och hälsa. 

Vegokorvens framtid fortfarande oviss
Igår tisdag skulle EU-parlamentet rösta i frågan om det ska vara tillåtet att marknadsföra vegetariska köttalternativ med ord som ”burgare”, ”korv” och liknande begrepp. Frågan har varit uppe i EU-parlamentet sedan ett par år tillbaka och i Frankrike togs ett beslut om att förbjuda förfarandet redan i somras. Under nattens möte med EU:s jordbruksministrar togs frågan dock aldrig upp, rapporterar SR. Landsbygdsminister Jennie Nilsson säger till SR att hon ser det som en ”icke-fråga”. 

– Vi förhandlar ju ramverken utifrån att vi ska säkerställa att vi har ett konkurrenskraftigt europeiskt jordbruk. Och vad du kallar vego-burgare, jag tycker det är en icke-fråga i det här sammanhanget.

Linkedin lanserar Stories globalt
Med det nya Instagramliknande formatet Stories på Linkedin kommer användare kunna publicera bilder och korta videoklipp på upp till 20 sekunder via mobilappen. Formatet kommer göra det möjligt för varumärken att nå ut till Linkedinanvändare med innehåll och information på ett mer avslappnat och direkt sätt, skriver The Drum. Inlägg i Stories kommer liksom på Instagram endast vara tillgängligt i 24 timmar. Varumärken börjar redan hitta till formatet. Exempelvis använde sig modehuset Christian Dior av det för behind the scenes-innehåll från modeveckan i Paris i september. Nu blir Stories alltså tillgängligt på ett globalt plan. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.