Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Pfizer gör global reklamkampanj för vaccinet

Publicerad: 24 augusti 2021, 06:11

Foto: insta_photos

Snart kommer reklam för vaccinet öka lavinartiat, publicister mindre oroliga för cookiedöden än varumärken och byråer och IPG låter vaccinerade återvända till kontoret. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

PfizerIPGCookiedöden

Comirnaty heter varumärket för vaccindosen som Pfizer nu kan marknadsföra i USA, efter att Food and Drug Administration (FDA) har gett sitt godkännande. I praktiken innebär godkännandet att konsumenter i USA kommer att få se kraftigt ökad marknadsföring från läkemedelsjätten. Experter som Adage har pratat med tror att marknadsföringen primärt kommer att gå varm i tv. Tidigare har det inte varit möjligt för Pfizer och Biontech att marknadsföra vaccinet eftersom det inte var helt godkänt. Det är Ogilvy som sitter på kontot för Pfizer. De håller just nu på med en internationell kampanj om Comirnaty.

Undersökning: Unga vill handla från varumärken som kräver att anställda vaccinerar sig
Mer än häften av tillfrågade personer (53 procent) är mer benägna att handla i butik hos företag som kräver att alla anställda ska vaccinera sig. 49 procent uppger att de är mer villiga att handla i butiker som kräver att konsumenter måste vaccinera sig för att få komma in. Detta visar en undersökning från Ad Age-Harris, som gäller den amerikanska marknaden. Generation Z är mest välvilligt inställda till företag som kräver att de anställda vaccinerar sig. Här är 62 procent välvilligt inställda till att handla hos den typen av företag, medan motsvarande siffra för millennials är 48 procent, boomers 54 procent och 51 procent för personer tillhörande gereration x. Bland de allra äldsta (76-93 år) landar siffran på 70 procent.

IPG låter vaccinerade återvända till kontoret
Nu efter sommaren är det många marknadsavdelningar och byråer som funderar på hur de anställda ska jobba framåt. Ska man ha ett flexibelt arbetssätt i framtiden, där anställda delar tiden mellan kontoret och hemmet – eller ska alla anställda tillbaka till kontoret? På IPG planerar man att låta anställda med vaccinbevis eller de som är villiga att utföra kontinuerliga coronatester återvända till kontoret. Enligt nätverkets vd Phillip Krakowsky ska mandatet träda i kraft inom de närmaste veckorna och syftet med det är att de anställda ska få ”god kollektiv hälsa och sinnesro”. Detta gäller främst byråerna på den amerikanska marknaden enligt The Drum

LÄS MER: Ingen går tillbaka till pre-pandemiska arbetssätt – här är branschchefernas lärdomar av flexibelt kontorsarbete

Publicister är lugnare inför cookiedöden än varumärken och byråer
Enligt en undersökning som Digiday har låtit genomföra är mindre än 50 procent av publicisterna som tillfrågats oroliga för förmågan att rikta annonser och mäta effekt i en värld utan tredjepartscookies. Motsvarande siffra för annonsörer ligger på mer än 75 procent. Hos byråer är strax över 50 procent oroliga. Mindre än en fjärdedel av byråerna var överens om att tredjepartscookiend död skulle skada deras företag, jämfört med nästan hälften av annonsörerna.

LÄS MER: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi bryter ner den steg-för-steg

Annonsörer lägger 2,6 miljarder dollar på desinformationssajter
För varje 2,16 dollar som läggs på nyhetssajter i USA läggs en dollar på sajter som sprider desinformation, enligt en ny rapport från NewsGuard och Comscore – två företag som hjälper varumärken med brand safety. Totalt får desinformationsindustrin 2,6 miljarder dollar varje år genom programmticannonser. Detta sker framför allt i USA, där 1,6 miljarder dollar läggs på fejkade nyhetssajter som Children's Health Defense, NaturalNews.com, TheGatewayPundit.com och DavidIcke.com, som har publicerat desinformation om Covid-19. Detta skriver Campaign.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

PfizerIPGCookiedöden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News