Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Philips ute i pitch globalt – uppdrag värt 300 miljoner dollar

Publicerad: 15 januari 2021, 06:56

Philips ute i global pitch, GW ansiktet utåt för aktier – alla har fallit som furor och Vizeum slås ihop med iProspect. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCoronavirusetLeif GW PerssonPhilipsVizeum

Det är minst fyra av de stora nätverksbolagen som är inbjudna till pitchen: Interpublic Group, Dentsu, WPP och MDC Partners. Det tyska elektronikföretaget är ute efter partners för kreativitet, media och kommunikation. Sedan tidigare har Carat skött en betydande del av Philips medieverksamhet. Även Wavemaker har skött en liten del av medieköpen. Det skriver Camplaign.

Cannesfestivalen ska bli av IRL – trots corona
Reklam-VM, som Cannes Lions brukar kallas, ställdes in i fjol på grund av coronapandemin. Nu står det klart att den ska arrangeras i vanlig ordning – alltså fysiskt – i juni i år. Detta beslut hoppas arrangörerna ska stå fast, då man tror att tillräckligt många kommer att vara vaccinerade för att ses fysiskt i sommar. Det här året får juryn i tävlingen mycket att göra, eftersom den både ska bedöma fjolårets bidrag och de som skickas in i år. Detta skriver Adweek.

GW ansiktet utåt för aktier – alla har fallit som furor
Den folkkäre kriminologen Leif GW Persson har agerat influencer – ansiktet utåt – för ett antal aktier, däribland Senzagen, Terranet och Bio-Works. I en analys från Dagens Industri gås nu alla dessa aktier där GW varit dragplåster igenom. Och resultatet är inte muntert – samtliga har nämligen backat stort efter en gemensam positiv start. Nu ställer sig DI-analytikern Richard Bråse frågan vad som kommer hända med Ellwee, det senaste bolaget som Leif GW Persson gör reklam för. 

”Om nu Ellwee försöker pracka på marknaden aktier med Leif GW Persson som främsta försäljningsargument framstår det som att bolaget inte ens själva tror på potentialen i sin produkt”, skriver Bråse.

Svensk Handel: Pandemilagen hot mot handeln
Våra konsumtionsvanor har ändrats radikalt sedan coronapandemin spreds över världen. Redan pressade fysiska butiker pressades snabbt ännu mer när folk höll sig hemma. Stadskärnor urlakades. Och e-handeln exploderade – vilket också fick många marknadschefer att satsa ännu mer på digitala kanaler och överge de fysiska. Nu protesterar Svensk Handel mot den nya pandemilagen och tycker att man måste förstå dimensionen i tappen och konsekvenserna. Tusentals jobb står på spel, menar Mats Hedenström, näringspolitisk chef för Svensk Handel. Detta skriver TT.

Vizeum slås ihop med iProspect
Den sammanslagna byrån, som ska vara klar i mars, kommer att innehålla cirka 8000 anställda, med 126 kontor i 93 länder. Sammanslagningen görs för att skapa en ”framtidsfokuserad end-to-end global mediebyrå”. För att ”få det bästa av två världar” ska Vizeums kunskap inom mediestrategi och planning, storytelling och varumärkesbyggande komplettera iProspects digitala expertis, målgruppsinsikter och prestandatänkande. Detta skriver The Drum.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.