Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Pinterest nya satsning: digitala events

Publicerad: 25 November 2020, 07:35

Maxpixel.net

Ica tog över Ewalies produkt, 16-åring första att nå 100 miljoner prenumeranter på Tiktok, och Pinterest satsar på digitala events. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

PinterestTikTokICABlack Friday

Få områden har drabbats lika hårt av coronapandemin som eventindustrin. Det har tvingat aktörer världen att uppfinna nya sätt att mötas. Nu tycks Pinterest ge sig in i fighten. Techcrunch skriver att Pinterest just nu testar en ny funktion som gör det möjligt för användare att registrera sig för Zoom-klasser genom appen. Innehållskreatörer på Pinterest kan använda appens ”class boards” för att organisera material, anteckningar och liknande, och ska även kunna kommunicera med deltagare via en funktion för gruppchattar. Pinterest har bekräftat att online-klasserna är ett experiment under utveckling, men vill inte avslöja mer om satsningen. 

H&M drar ner på antalet anställda i Tyskland
Den så kallade butiksdöden har fått en stark skjuts av coronaviruset när allt fler människor väljer att handla online. Nu planerar H&M att dra ner på sin personalstyrka i Tyskland med ungefär 800 butiksanställda fördelat på 459 H&M-butiker i landet. Inga andra av gruppens varumärken berörs. Det skriver Di

LÄS MER: Konsumenterna flyr stadskärnorna – är corona dödsstöten?

Ica tog över Ewalies produkt
DN visar i en granskning exempel på hur livsmedelsjätten Ica konkurrerar ut lokala, ekologiska småproducenter och ökar sin egen marginal. Ett av dessa är det lilla varumärket Ewalies glutenfria, ekologiska Fröknäcke. Fröknäcket såldes genom Ica Sverige, och levererades till butiker runtom i landet. Som mest stod det för omkring 40 procent av Ewalies försäljning. Plötsligt lanserade Ica ett eget fröknäcke med samma förpackning och ingredienser och konkurrerade på så vis ut Ewalie från butikerna. Läs mer här. 

LÄS MER: Sex designers recenserar – så lika är varumärkena

16-åring första att nå 100 miljoner följare på Tiktok
16-åriga Charli D'Amelio från Connecticut är den första användaren att nå milstolpen 100 miljoner prenumeranter på Tiktok, skriver BBC. Detta efter att ha använt appen i ett och ett halvt år. Milstoplen nås dessutom bara dagar efter det första avsnittet av realityserien på plattformen ”Dinner with the D'Amelios”, där fans ansåg att Charli D'Amelio betedde sig respektlös mot kocken vilket fick mer än 600 000 personer att avfölja henne i protest. 

Bluffar inför Black Friday
Black Friday närmar sig och det är inte bara kommersiella aktörer som laddar upp inför shoppingdagen, utan även olika typer av bedragare. Just nu cirkulerar ett bluffmejl som ser ut att komma från Postnord, som Aftonbladet skriver om. Mejlet är enligt it-säkerhetsexperten David Jacoby mycket raffinerat. 

– Det är något av det proffsigaste jag har stött på, säger han till Aftonbladet. 

Bedragarna har byggt en sajt som är väldigt lik postnord.se. Menyerna är närapå identiska, och det finns länkar till företagets app och portoguide. Målet är att få mottagaren att mata in sina kortuppgifter.

 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.