Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Pionjärer, inspiration och allvar – varumärkenas kampanjer på kvinnodagen

Publicerad: 9 Mars 2020, 07:36

Google, Apple, Nike och Absolut Vodka några av de varumärken som uppmärksammade 8 mars, Joe Biden trappar upp medieinvesteringarna och allsvenska klubbens sponsring kritiseras. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Internationella Kvinnodagen

Google bytte ut sin logotyp i samband med för att lyfta mångfalden bland de kvinnor som har lyckats åstadkomma förändring genom historien. Genom att klicka sig fram fick användarna en animation över framstegen för jämställdheten genom historien. 

På temat ”Women who are changing everything” tillägnade Apple tillägnade hela hemsidan åt historiska kvinnor, i samma anda som sökjätten. På hemsidan kunda besökarna scrolla sig igenom mikrobiografier över några av samtidens mest inflytelserika kvinnor såsom Malala Yousafzai och fotbollsstjärnan Megan Rapinoe 

Nike lanserade en kraftfull reklamfilm med bland annat Serena Williams med budskapet ”One Day We Won’t Need This Day”


Mercedes Benz hyllade Bertha Benz, hustru till Carl Benz och den första person som kört en längre biltur, år 1888.


I samarbete med influencers uppmanar svenska Absolut Vodka kvinnor att dela sina erfarenheter kring sexuella gråzoner under hastagen #StillNotAYes. Den 12 mars anordnar varumärket ett stort event för att diskutera samtyckesfrågan. 

 

Oljebolaget Shell bytte namn till ”She'll”. Det nya varumärket gick att se på stationen San Dimas i Kalifornien.

AdAge har en sammanställning över initativen på Internationella kvinnodagen här.

Hemma i Sverige gjorde Interflora kommunikation kring kvinnodagen för tredje året i rad. I helgen smyckade företaget samtliga namngivna kvinnliga statyer i Sverige med blommor under helgen för Internationella kvinnodagen, den 6–8 mars. för att belysa den ojämna fördelningen mellan män och kvinnor i det offentliga rummet.

Bisnode tog inför dagen fram en undersökning som visade att Sverige, tillsammans med Ungern och Kroatien är ledande i Europa när det gäller kvinnligt ledarskap i näringslivet. Sämst i klassen enligt rapporten är Luxenburg, Schweiz och Liechtenstein.

Plan International lanserade appen Sheboard, som är till för att uppmärksamma användarna på stereotypa ordval och negativa påverkan.

Bröstcancerförbundet tog fram information om bröstcancer på arabiska, engelska, persiska, somaliska och turkiska inför 8 mars. Informationen är del av en kampanj som syftar till att öka medvetenheten om självundersökning och vikten av tidig upptäckt av bröstcancer bland utrikesfödda kvinnor. Organisationen beräknar att var femte kvinna uteblir från sin mammografiundersökning.

Facebookgruppen Ölgäris och byrån Nom Agency lanserade kampanjen #detfinnsingentjejöl för att belysa ölkulturens exkludering.

”Parollen anspelar på uttrycket tjejöl, som används för att beskriva och förminska vissa ölsorter som ”mesigare” och mindre smakrika”, skriver initiativtagarna i ett pressmeddelande. 

 

 
Biden trappar upp reklamsatsningen
Den demokratiske presidentkandidaten, USA:s tidigare vicepresident Joe Biden, har lanserat sin hittills största reklamssatsning genom att investera 12 miljoner dollar (motsvarande 112 miljoner kronor) för två filmer som kommer att sändas inför primärvalen i veckan. Kampanjerna, som kommer att publiceras på Youtube, Facebook och Instagram samt i tv, går till , motattack rivalen Bernie Sanders och lyfter samtidigt Joe Bidens utlovade sjukförsäkringsreformer. Det rapporterar CNN.

Allsvenska lagets sponsring kritiseras
Fotbollsklubben Helsingborgs besked att spela med Viaplay på matchdressen har tagits emot med viss skepsis. Detta då konkurrerande Discovery är ny rättighetsinnehavare för allsvenskan. Bland annat hos Svensk Elitfotboll, vars generalsekreterare Mats Enquist berättade i en intervju med FotbollDirekt, att HIF:s besked om ett sponsoravtal med NENT överraskade och att organisationen därför har bestämt möte med klubben då sponsringen inte ligger i linje med överenskommelse mellan klubbarna. Det rapporterar Fotbollskanalen

Polens president godkänner 5 miljarder till regeringsvänliga medier
Polens president har Andrzej Duda skrivit under ett lagförslag som öronmärker nästan 2 miljarder zloty (motsvarande 510 miljoner dollar) för att finansiera offentlig TV och radio, medier som de senaste åren har använts som kommunikationskanal för den polska högerregeringen och gett presidenten positiv bevakning när han nu kampanjar för omval. Beslutet från presidenten Andrzej Duda, som representerar Lag och rättvisa, följdes noggrant av internationella medier sedan frågan om offentliga medier i Polen har varit laddad på senare år. Den politiska oppositionen hade krävt att pengarna istället skulle användas för cancerbehandling, det rapporterar AP.

Twitter markerar Joe Biden-klipp som manipulerat
Twitter har för första gången använt sin markering av manipulerat innehåll. Det rapporterar The Verge. Eett videoklipp med den tidigare vicepresidenten Joe Biden som bland annat har retweetats av Donald Trump – som fått markeringen. I klippet ser Biden ut att uppmuntra till att rösta på Donald Trump. Det rapporterar The Verge.

Techfesten SXSW ställs in på grund av corona 
Natten mot lördagen meddelade ledningen för tech- och musikfestivalen South by Southwest, SXSW, att årets evenemang ställs in. Orsaken är oro för spridning av corona-viruset.
– Jag är glad att vi tar det här beslutet baserat på data. Men det är också olyckligt att ställa in SXSW. Det är verkligen ett viktigt arrangemang för staden, sade Austins borgmästare Steve Adler vid en presskonferens

Facebook stängde Londonkontor efter coronavirus
Facebook meddelade på fredagen att de stänger ned kontoret I London till och med måndag på grund av att en besökande anställd från SIngapore hade diagnosticerats med viruset. Under helgen har de anställda fått arbeta hemifrån medan kontoret grovstädats. Det rapporterar CNBC

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Internationella Kvinnodagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.