Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

PR-expert till attack mot SAS: Prioriterar branschpriser före kunderna

Publicerad: 13 Februari 2020, 07:39

SAS film.

SAS krishantering kritiseras från flera håll. Dessutom: Aftonbladets vinst rasar efter nya spellagen, IPG gör starkt sista kvartal 2019 och mycket mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KrishanteringSAS

”Ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat”, konstaterade SAS i en reklamfilm som publicerades tidigare i veckan. Filmen, som gick till botten med varifrån ”skandinaviska traditioner” kommer ifrån, plockades ner under gårdagen. Detta efter att den fått motta stark kritik i sociala medier.

”Det är tråkigt att filmen missförstås, att några väljer att tolka vårt budskap och använda det för sina syften. Mönstret i kommentarsfälten och antalet reaktioner i SAS sociala kanaler pekar på kampanjen utsatts för en attack. Vi kan inte acceptera att bli en plattform för värderingar, som vi inte står för. Därför tog vi ner filmen från våra kanaler för att utvärdera situationen”, skrev SAS då på sin sajt.

Detta fick många branschexperter att kritisera SAS hantering – som menade att flygbolaget gav kritikerna rätt när de tog ner filmen, och att de gjorde de som faktiskt gillade budskapet att också bli upprörda.

PR-experten Peter Karaszi har i en debattartikel i Expressen dissekerat SAS krishantering med anledning av den kritiserade reklamfilmen. Han ställer sig frågan varför ingen i den filmproduktion om minst 50 personer har förmått att förutse reaktionerna. 

”Det gränsar till tjänstefel men är också ett bevis för den bubbla som dessa människor verkar i. De tror på fullt allvar att de gör rätt. Det är viktigare att framstå som ”rätt” och ”god” och göra ”utmanande” politisk reklam som kanske vinner branschpris än att stötta kundens affärer. En slags aktivism kan man säga”, skriver han och fortsätter:

”Hade de verkligen ingen targetgroup utanför Hornstull som de kunde testa filmen på innan släpp? Fanns det ingen enda människa internt som tvivlade på filmens budskap?”

Hans råd när stormen sen kom hade bara varit att låta diskussionen självdö. Inte pudla, inte försvara sig. Han avslutar med ett råd till framtiden:

”Försök förstå – alla. Man kan göra bra och utmanande reklam utan att förlöjliga folk.”

SAS ångrar sig – återpublicerar filmen
Sent igår eftermiddag publicerade SAS återigen sin film, men den här gången i en kortare version. Den initiala filmen på två minuter har nu klippts ned till en 45 sekundersfilm.

”Vi är stolta över vårt skandinaviska ursprung. Det är en del av SAS DNA och grunden för vårt existensberättigande. Vi fortsätter nu den planerade kampanjen med att publicera en kortare och tydligare version”, skriver företaget på sin hemsida.

Även på kultursidorna SAS kritik
Karin Olsson
, kulturchef på Expressen, har i en text skrivit om SAS, där hon säger att den här typen av händelser visar extremisterna i sociala medier att deras kampanjer lönar sig. 

”Åh, vilken maktberusning det måste ge dem!”, konstaterar hon och fortsätter med: ”att som SAS vika sig för ett fåtal kränkta är att låta politiska kampanjer och hatstormar domdera vårt fria samhälle.”

Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson menar att SAS film egentligen är helt okontroversiell och kallar den gullig. Hon påminner om att vi sett mekaniken bakom detta drev förut, och exemplifierar med kritikstormen mot den mörkhyade pojke som Åhléns lade ut som lucia för några år sen. 

”Nu är vi där igen. Drevet mot SAS gör att ännu en nyhetscykel ägnas åt att diskutera om det är ”problematiskt” att peka på att nationell kultur inte är statisk utan hämtar influenser från andra länder. Och, om man skrapar lite på den så kallade folkstormen, om svarta människor hör hemma i en reklamfilm om Skandinavien. Jag tror vi brukade kalla det senare för rasism”, konstaterar Karin Pettersson. 

Den nya spellagen får Aftonbladets intäkter att rasa
Totalt föll Aftonbladets omsättning med 14 procent under det fjärde kvartalet, enligt Schibsteds kvartalsrapport som publicerades under morgonen. Aftonbladets vinst rasade från 81 miljoner norska kronor till 24 miljoner – vilket motsvarar ett tapp på 70 procent. En anledning till raset ska vara att digital annonsering vikit, vilket i sin tur beror på den nya spelregleringen. 

Snapchat gör om designen
Just nu genomför Snapchat tester med en rejäl designförändring av appen. Bland annat ska Snap Map få en helt egen sektion. Därtill har bolaget testat att lägga in rubriker kring stora nyhetshändelser i flödet Discovery. Hur, om eller när designförändringarna slår igenom återstår att se, men Snapchat har i alla fall bekräftat att man nu genomför tester med den nya designen. Det skriver The Verge.

IPG:s fjärde kvartal starkt
Byrånätverket IPG redovisade ett starkt fjärde kvartal 2019, med en organisk tillväxt på 3,3 procent. Det slår förväntningarna som låg på 2-3 procent. Två orsaker till detta ska vara hälsoverksamheter och de kreativa byråerna som nätverket har i sitt stall. Bland specifika byråer nämns McCann och FCB, MullenLowe och Carmichael Lynch som lyckosamma verksamheter. Även under 2020 hoppas nätverket på en organisk tillväxt på 3 procent. Om man fortsätter i samma andra återstår att se. Det skriver Adweek.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

KrishanteringSAS

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.