Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Pr-experterna varnar för risker med influencervarumärken: ”Produkten brinner på bålet med kändisen”

Publicerad: 19 Maj 2020, 06:44

Paul Ronge och Charlie Stjernberg om riskerna med influencervarumärken, så stor är kraschen på sponsringsmarknaden och Facebook köper Giphy. Det och mer i dagens morgonsvep.


Efter att Paolo Roberto i fredags greps och senare medgav att han gripits för sexköp har reaktionerna varit starka. Händelsen fick under helgen flera dagligvarukedjor att sluta sälja produkterna Paolos, ett bolag med italienska livsmedel där Paolo Roberto var ansiktet utåt. Även restaurangerna Panefresco i centrala Stockholm har rensat sina kanaler från koppling till den tidigare boxaren. Nu varnar pr-profilerna och kriskommunikatörerna Paul Ronge och Charlie Stjernberg för riskerna med att så tydligt hänga upp ett varumärke på en enskild profil. 

– Det här är nu döda produkter helt enkelt, och det är egentligen beviset på hur stor risken är när du associerar en produkt med någon på det sättet, säger Charlie Stjernberg till Dagens Nyheter.

– Produkten brinner på bålet med kändisen, säger Paul Ronge.

Charlie Stjernberg var i en intervju med Resumé från i fredags kritisk mot Paolo Robertos krishantering, en uppfattning som delas av Paul Ronge. Paul Ronge anser även att de varumärken som nu bryter med Paolo Roberto gör helt rätt val.

– Varumärkena ser att det finns en smitta och går i karantän. De släpper Roberto som en död fisk, och det gör de rätt i ur varumärkessynpunkt, säger Paul Ronge. 

Sponsringsmarknaden beräknas sjunka med 37 procent

Sedan coronaviruset i början och mitten av mars slog till mot stora delar av världen har i princip samtliga stora liveaktiviteter satts på paus, något som fått stor påverkan på sponsormarknaden. Nu kommer en ny rapport från Two Circles som beräknar att den globala marknaden kommer att krympa med 37 procent, från 46,1 till 28,9 miljarder dollar. De sponsorkategorier som enligt Two Circles beräknas dra ned allra mest är de två största: finansiella tjänster och bilindustrin.

Sänkta investeringar i programmaticannonser

Flera bedömare har varit förvånade över att även den digitala mediespenderingen gått ned under coronakrisen. Smittskyddsåtgärderna har lett till att fler tillbringar mer tid framför sina skärmar samtidigt som CPM-priserna har sjunkit kraftigt, trots det är annonsörerna motvilliga. Under natten publicerades en rapport från amerikanska Mediaradar som visar att summan investerad i programmatiska annonser i april är nio procent lägre än i början av året. De största faktorerna är att rese- och hotellbranschen, två programmatictunga branscher, slutat annonsera helt.

Rapport: Googles dominans skadlid för annonsörer och publicister

I helgen kom uppgifter från Wall Street Journal om att den amerikanska staten planerar en stämning mot Google. Anledningen tros vara att staten anser att Google missbrukat sin maktposition och prioriterar egna annonser och produkter framför andras, något som även EU kritiserat och stämt. Nu kommer en ny rapport från Omidyar Network, ett nätverk som jobbar för att minska monopolliknande marknader, som pekar på att Googles dominanta position är skadlid för annonsmarknaden. I rapporten, som spås komma att användas i stämningen, framhäver nätverket att Google genom en rad förvärv skaffat sig en position där det är omöjligt att inte arbeta med dem och deras verktyg, något som både publicister och annonsörer förlorar pengar på. Google själva säger att konkurrensen på marknaden är hälsosam och att annonsörer har alternativ som Amazon, Facebook, AT&T och Oracle.

Facebook köper Giphy

Giphy är en av världens största plattformar för .gif-filer och memes. Nu köps de upp av Facebook som planerar att integrera Giphy på både Facebook och Instagram. Prislappen ligger enligt amerikanska uppgifter på cirka 400 miljoner dollar. Ungefär 50 procent av de gif:s som skickas med hjälp av Giphy visas på Facebook, de nya ägarna har dock lovat att Giphy även i fortsättningen kommer att vara tillgängligt på exempelvis Twitter och Snapchat, det rapporterar Marketing Week. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.