Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Pr-jättarna nära sammanslagning – oroar marknaden

Publicerad: 17 September 2020, 06:30

Cision och Meltwater planerar fusion, Toytota och Dentsu startar byrå ihop och presidentvalet väntas stabilisera den amerikanska reklammarknaden. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MeltwaterPRCision

Så sent som i oktober i år köptes svenskgrundade Cision, som bland annat hjälper företag med att distribuera pressutskick, upp av riskkapitalbolaget Platinum Equity för 26,4 miljarder kronor. Nu rapporterar Business Insider att Cision och Meltwater, pr-marknadens två största mjukvaruföretag, planerar en fusion. Enligt källor till Business Insider finns det en oro att affären kan komma att skada konkurrensläget på marknaden och skapa ett monopol med högt prislänge och sämre avtal som följd. Affären måste först genomgå en prövning av de amerikanska konkurrensmyndigheterna och justitiedepartementet.

Toyota och Dentsu startar byrå ihop
Under onsdagen presenterade biltillverkaren Toyota och kommunikationskoncernen Dentsu
sin gemensamma satsning på ett nytt bolag som ska stötta varumärkets marknadsföring, främst inom sociala medier. Företaget kommer ägas av Toyota till 66 procent, medan Dentsu kommer sitta på resterande andel av aktierna. Moderbolaget är uppdelat i två enheter, det ena med fokus på marknadsföring det andra på digital kommunikation och transformation. Det rapporterar den japanska tidningen Mainichi.

Prognos: Valrörelsen stabiliserar den amerikanska reklammarknaden
Höstens presidentval kommer delvis att kompensera för tillbakagången på den amerikanska reklammarknaden under första halvan av 2020. Det visar det IPG-ägda analysföretaget Magnas senaste prognos. Investeringarna i reklam beräknas falla med 2 procent under andra halvan av 2020 jämfört med motsvarande period i fjol. Under första halvan av 2020 var tappet 7,2 procent. Enligt Magnas prognos kommer den amerikanska reklammarknaden totalt backa med 213 miljarder dollar (4,6 procent) under helåret 2020. Politisk annonsering beräknas nå ett nytt all-time high, 5,1 miljarder dollar. Det rapporterar Reuters.

Nike har stängt en av 20 butiker under coronakrisen
Sportjätten Nikes medieinvesteringar under 2020 har legat ganska konstant över åren. Nu visar en beräkning från SafeBettingSites att företaget hittills i år har spenderat 3.59 miljarder dollar på reklam (motsvarande 31,5 miljarder kronor). Samtidigt som Nike har stängt en av 20 fysiska butiker världen över. Samtidigt har intäkterna minskat med 4,35 procent till 328 miljarder kronor.

Perfect Day tar över Sveriges tredje största podd från Bauer
Podden ”ursäkta” med Johanna Nordström och Edvin Törnblom räknas med sina 270 000 lyssningar per vecka till landets tredje största podd. Nu byter podcasten hem, från Bauer Media till Perfect Day. Även Margaux Dietz, aktuell med sitt nyligen lanserade skönhetsvarumärke X by Margaux, väljer att ansluta till Perfect Day med den podcast hon gör tillsammans med sin bror Theo Dietz.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MeltwaterPRCision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.