Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Pr-legenden Harald Ullman har gått bort

Publicerad: 25 augusti 2021, 06:48

Foto: Lars Pehrson/TT

Den välkända, och ibland skandalomsusade, pr-experten Harald Ullman har gått bort. Smyckesvarumärket Tiffany ska locka fler unga konsumenter med Beyoncés hjälp, och svenskt företag kritiseras för påståenden om napp med luftfilter. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Harald UllmanBeyoncé

Harald Ullman har, efter en tids sjukdom, gått bort, rapporterar Dagens opinion. Harald Ullman grundade och drev Ullman PR, som lade ner verksamheten under 2019. Han är också känd för att ha förändrat politisk kommunikation som projektledare för Socialdemokraterna. 

Mest uppmärksamhet fick han dock som pr-ansvarig för Julian Assange under rättegångarna, samt för HSB-affären där han betalat för att en person skulle spionera på TV4. Han var också PR-ansvarig för den kontroversiella hemsidan Lexbase, samtidigt som han satt som vice ordförande i Polisnämnden i City. Harald Ullman blev 73 år gammal.

LÄS MER: Ullman i hemliga pr-samtal om Assange 

LÄS MER: Harald Ullman: Lugn i stormen 

Beyoncé ska locka unga till Tiffany
Beyoncé
syns tillsammans med sin make Jay-Z i en nysatsning från smyckesbolaget Tiffany. Hon är den första svarta kvinnan som bär det kända märkets gula diamant, skriver The Guardian.

Kampanjen är en del av märkets satsning på förnyelse och föryngring, sedan märket förvärvats av det franska konglomeratet LVMH. Enligt undersökningar gjorda av McKinsey är den yngre generationen, ofta kallad generation Z, villiga att betala mer för produkter från företag som delar deras värderingar. 

Tiffany har på senaste tiden även satsat på smycken för män, bland annat förlovningsringar. Enligt The Guardian kan det vara dels på grund av att förlovningstakten ökat under det senaste året. Att förnya ett klassiskt märke är en utmaning, enligt byrån La Vita E Bella. Genom att följa trender riskerar man att alienera sin klassiska målgrupp.

”Det är en balansgång, det är inte så enkelt som att bara bli cool,” sa byråns grundare Rosanna L Giacolone till Business of Fashion.

Svenskt napp-företag kritiseras - påstod att nappen skyddade mot covid-19
Influencers kritiseras för marknadsföringen av en napp som påstås rena luften, skriver Expressen. Företaget som ligger bakom nappen, Breease, grundades av intensivvårdsläkaren Fredrik Bokvist och narkosläkaren Lars Thelin. Bland annat Penny Parnevik har gjort sponsrade inlägg i samarbete med Breease. Det är någonting som hon nu ångrar, enligt Expressen. 

Man påstår att nappens luftfilter skyddar barn mot bakterier i luften, någonting som Agnes Wold, professor i bakteriologi, kallar för skrämselpropaganda. Dessutom gör det ingen större nytta, säger hon. Företaget har också påstått att nappen kan skydda barn från covid-19, någonting som man i efterhand backat från.

”Exponeras barnen knappt för bakterier som små så får föräldrarna sannolikt vabba mycket mer när barnen närmar sig skolåldern”, säger Agnes Wold till Expressen.

Startup dekorerar skateboards med Tony Hawks blod
En skräddarsydd skateboard, målad med blodfärg? Det satsar startup-bolaget Liquid death på. I samarbete med skateboard-legendaren Tony Hawk har bolaget skapat 100 skateboards, som målats med en blandning av färg och Tony Hawks blod. Liquid death, som säljer vatten, är kända för sina okonventionella marknadsföringsmetoder. Tidigare har man använt sig av häxdoktorer och gjort skräckfilmer. Sponsringsavtalet med Tony Hawk uppges gälla för evigt. Det skriver Adweek

McDonald's förra marknadschef för USA befordras till global roll
McDonald's globala marknadsavdelning har en ny chef i Morgan Flatley. Hon har senast arbetat på bolagets USA-division som CMO och var bakom beslutet att välja byrån Wieden & Kennedy New York som byrå 2019, men tar nu en mer senior ledarroll. Hennes förra position som CMO i USA fylls nu av Tariq Hassan. Det rapporterar Adage.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Harald UllmanBeyoncé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News