Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

PR-profilen vill in i riksdagen: ”Kan bli problematiskt”

Publicerad: 21 september 2021, 06:23

Foto: TT Nyhetsbyrån

Kändisar i riksdagen – ett sätt att ta sig över spärren?, Ola Spännar lämnar F&B och Omnicom kammar hem storkonto. Här får du tisdagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetOla SpännarDominika Peczynski

Kändisskap och politik kan bli en vinnande faktor. Dominika Peczynski, ägare av PR-byrån Mafioso, och Martin Melin, polis och influencer, är två profiler som har bestämt sig för att kandidera för Liberalerna till riksdagen. Peczynski bestämde sig att kliva in i politiken för bara två år sedan och är nu efter provvalet redan en av toppnamnen. Nu berättar hon i en intervju med Dagens Nyheter att hon anser att ett känt namn är bra för man får större utrymme i medier, samtidigt som man hela tiden möts av fördomar: ”Nackdelen är att man inte tas på allvar utan som en larvig kändis.”

Samtidigt varnar statsvetare för vad som är på väg att hända. Att svenska partier väljer kända namn kan vara en taktik för att ta sig över spärren på fyra procent, menar Patrik Öhberg. ”Men det kan bli problematiskt att en person går från ingen politisk bakgrund alls till att ha så stor makt”, säger han. I USA har vi sett hur det börjar röra på sig med Caitlyn Jenner och Matthew McConaughey i toppskiktet. Vill du läsa mer om influencers och politik? Kolla här.

Ola Spännar lämnar Forsman & Bodenfors
Resumé har under flera artiklar bevakat talangflykten från svenska byråer. Nu står det klart att även Ola Spännar lämnar Forsman & Bodenfors, där han har arbetat som Account Director. I en LinkedIn-post skriver han: ”Jag ska sluta på Forsman & Bodenfors. Är tacksam för att ha fått jobba med så fina uppdrag och smarta trevliga kollegor. Har nu lite nya grejer på gång.” Ola Spännar har arbetat på Forsman & Bodenfors i drygt två år. Dessförinnan arbetade han som kommunikationschef för Centerpartiet.

Storbritannien slår ner på greenwashing i marknadsföring
Brittiska myndigheten CMA tar krafttag kring påståenden om miljö och hållbarhet och varnar att företag har till och med årets slut på sig att vara förenliga lagen. Det var under förra året som CMA berättade att de undersökte vilken påverkan ”grön marknadsföring” har på konsumenterna – samtidigt som de såg att 40 procent av all grön marknadsföring på nätet kunde vara vilseledande. Med andra ord kan tusentals företag bryta mot lagen. Nu ger man företagen chansen att ändra på sig med hjälp av den nya planen ”Green Claims Code” som innehåller sex principer man ska följa för att hålla sig inom lagen.

Omnicom kniper Mercedes-Benz framför konkurrenten Publicis
Storkontot Mercedes-Benz byter reklambyrå från Publicis Groupe till Omnicom Group. Bilvarumärket slår nu ihop kontona global media, varumärke och performance marketing så det är ett stort maskineri Omnicom får ta hand om på totalt 45 marknader. Som en del av att de vunnit kontot köper de två byråer: digitala Antoni och pr-firman OSK, båda baserade i Tyskland. Omnicom vann pitchen mycket på grund av data och analys, enligt Omnicoms vd Florian Adamski. 

Twitter tvingas betala sju miljarder
Twitter anklagades 2016 för att ha vilselett investerare med felaktiga prognoser kring användartillväxt. En grupptalan inleddes som nu har mynnat ut i en förlikning mellan parterna där Twitter får betala sju miljarder kronor, enligt Reuters. Twitter lovade investerarna att öka antalet månatliga användare till cirka 550 miljoner kortsiktigt, siffror som inte uppnåtts. Trots att man nu tvingas betala nekar Twitter till att de skulle ha lämnat fel information.

 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.