Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

PR-veteraner köper halva Geelmuyden Kiese

Publicerad: 13 september 2021, 06:30

Hans Geelmuyden säljer sitt livsverk.

Foto: Press

Geelmuyden Kiese säljs, tysk domstol beslutar att influencers slipper reklammärka vissa poster och påkostad kampanj för Uber Eats. Här är måndagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetHans GeelmuydenGeelmuyden KiesePRPR-ByråerInfluencerInfluencersEkonomiByråer

En storaffär har blivit signad inom pr-branschen. Hans Geelmuyden säljer nämligen 50,1 procent av sitt livsverk – Geelmuyden Kiese. Försäljningen blev klar i fredags och det var norska Dagens Näringsliv som var först med att berätta nyheten. Köparna är två pr-veteraner, Jonatan Fægri och Lars Erik Grønntun, som tidigare har arbetat tillsammans på byrån Hill & Knowlton, Grønntun som global chef och Fægri som driftchef.

Hans Geelmyuyden säljer genom bolaget Koko som äger över 80 procent av byrån. Köpeskillingen är hemlig, men DN beräknar att de kan ha kommit att betala mellan 70 och 80 miljoner norska kronor. Detta ska ge Geelmuyden själv upp mot 40 miljoner.

Geelmuyden Kiese har kontor i Stockholm och hade ett bra år 2020. Byrån omsatte 28,3 (31,2) miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 4,2 (1,1) miljoner kronor. Byrån hade 20 (20) anställda. För drygt en vecka sedan la Geelmuyden vantarna på contentbyrån Main Station.

Tysk domstol: influencers får göra reklam utan att märka
Den tyska domstolen har nu satt praxis i ett uppmärksammat influencermål. De har nämligen prövat om content som inkluderar produktrekommendationer, bilder och taggar till olika företag behöver märkas upp. Svaret är nej. Men domare säger att poster måste märkas om de är ”överdrivet reklamiga” eller om influencers har fått något i gengäld för att publicera. Taggarna får inte heller direktlänka till en produkts sida. 

Elton John och Lil Nas X i påkostad kampanj för Uber Eats
Utkörningbolaget Uber Eats storsatsar på två kändisar i sin nya humoristiska kampanj. ”Tonight I’ll be Eating” visar Elton John och Tiktok-stjärnan Lil Nas X promota möjligheterna att köpa matvaror och alkohol i tjänsten. Det är flera väldigt färgstarka spotar som släppts där Elton plinkar på ett piano och berömmer Lil Nas X utstyrsel. Kampanjen går nu i utomhus, sociala medier och digitalt.

Företagare hackas på Instagram
Inredningsdesignern Lotta Agaton är en av alla de företagare vars Instagramkonto tagits över av utpressare. När hon inte fick själv av Instagram så betalade hon utpressarna, skriver Dagens industri. ”Instagram gör ingenting för att hjälpa till”, säger hon. Lotta Agaton hade 120 000 följare på Instagram och via plattformen så sköter hon all marknadsföring samtidigt som kontot är viktigt för försäljningen. Hon betalade utpressarna 2000 kronor i bitcoins vid två tillfällen. Facebooks kommunikationschef Lukasz Lindell säger att de är bekanta med angrepp mot företagskonton, och rekommenderar alla att ha tvåfaktorsautentisering.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News