Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Preems reklam anklagas för ”greenwashing”

Publicerad: 10 Januari 2020, 07:33

Preem är först ut i Göteborgs-Postens ”Reklamgranskaren”, Facebook i blåsväder efter kritiserad nativeannons och MDC-vd:n ställer sig tveksam till Demokraternas kampanjer. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

PreemFacebook

Under 2019 utsåg föreningen Jordens Vänner Preem till ”vinnare” av Greenwashingpriset, ett pris som går till det företag som försöker sminka över sin miljöskadliga verksamhet. 

Nu lyfter även Göteborgs-Posten Preems reklam, som del i en större granskning av reklam som inte håller vad den lovar. Kampanjen som granskas är en del av konceptet ”Det är skillnad”, framtagen av Forsman & Bodenfors. I reklamfilmen går den tidigare längdskidåkaren Gunde Svan runt i skogen och berättar om hur Preems Svanenmärkta diesel  tas fram med hjälp av restprodukter från andra industrier. Göteborgs-Posten uppmärksammar det faktum att 90 procent av Preems försäljning i Sverige utgörs av fossila drivmedel och att reklamfilmen ger intrycket av att den Svanenmärkta dieseln består av gamla grenar. Preems presschef Dani Backteg håller inte med om att det rör sig om ”greenwashing” utan säger att de i reklamen vill lyfta fram en del av verksamheten som de vill investera mer i.

– Ingen normalt funtad människa tror att olja är framtiden, säger han till tidningen.

Läs mer om granskningen här.

Facebook i native-blåsväder

Under gårdagen uppmärksammade New York Times att Facebook försökt marknadsföra en nativeannons om integritet gällande presidentvalet 2020 som en riktig artikel. Annonsen publicerades i Teen Vogue. Bolagets operativa chef Sheryl Sandberg delade annonsen på sin egen Facebooksida där hon kallade den ”en fantastisk artikel”. Nativeannonsen var inte annonsmärkt och efter att uppmärksamheten börjat riktas mot den valde Teen Vogue först annonsmärka den och sedermera plocka annonsen från sajten. Inledningsvis stod Facebook fast vid att annonsen var en riktig artikel.

Lime drar ned på marknadsföringen och drar sig tillbaka från vissa marknader

Elsparkcyklar har blivit ett allt vanligare inslag i storstadsmiljöer världen över. I Stockholm finns en rad aktörer och många tror att flera av dem kommer att försvinna under 2020. En av aktörerna är Lime som nu aviserar nedskärningar på marknadsavdelningen och att man kommer att dra sig tillbaka från 12 marknader. En talesperson från bolaget säger att man kommer försöka differentiera sig från konkurrenterna genom en hyperlokal approach, något som innebär att företaget kommer bege sig ut på jakt efter lokala byråer, det skriver The Drum. 

MDC-vd:n ”Demokraternas kampanjer är fuzzy-wuzzy”

Det amerikanska byrånätverket MDC Partners, som bland annat äger svenska Forsman & Bodenfors, vd Mark Penn är en av Donald Trumps närmaste pr-rådgivare. Han har bland annat rådgivit presidenten gällande hur han bör hantera den pågående riksrättsprocessen.

Nu går han ut och kallar Demokraternas kandidatkampanjer för ”fuzzy-wuzzy”, det rapporterar AdAge. Enligt Penn brukar framgångsrika kampanjer innehålla fem ingredienser: en bra slogan, en bra story om kandidaten i fråga, en tydlig målgrupp, tydlighet i utvalda frågor och slutligen förmågan att ”stå ut från sina motkandidater”. Medan Trump enligt Penn tickade alla boxar lyckas Demokraternas kandidater inte uppnå fler än tre av de fem.

John Lewis blir av med marknadschefen innan hon tillträtt

I oktober aviserade brittiska varuhuset John Lewis att Paula Nickolds i februari 2020 skulle bli bolagets nya marknadschef. Men efter en misslyckad decembermånad med lägre försäljning speciellt under jul- och nyårshelgerna meddelar John Lewis nu att Nickolds inte kommer att tillträda sin tjänst. Enligt Anusha Couttigane, modeanalytiker på Kantar, behöver vem som än tar över rollen se över John Lewis långsiktiga strategi med storslagna julkampanjer för att locka kunderna till varuhusen.

– John Lewis behöver utveckla sina digitala strategier. Även om årets julkampanj fick ett varmt mottagande är det helt enkelt inte samma stora händelse som det en gång var, säger hon till The Drum.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

PreemFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.