Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Prestigetävlingen tvingas flytta jurybedömningen online – på grund av coronaviruset

Publicerad: 3 mars 2020, 07:37

One Show tar till säkerhetsåtgärder för att minska spridningen av coronaviruset, WPP lanserar nytt byråvarumärke och marknadscheferna får allt mindre inflytande. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

One Show

Spridningen av det så kallade coronaviruset har den senaste veckan lett till att flera stora evenemang antingen ställts in eller flyttats. Bland annat har en rad fotbollsmatcher i Italien, bilmässan i Geneve och jättemässan MWC 2020 i Barcelona fått ställas in.

Nu meddelar The one club för creativity, arrangörerna av de prestigefyllda reklam- och kreativitetstävlingarna The one show och ADC, att de kommer hålla sina jurymöten online snarare än i New York, San Juan och Puerto rico för att minska spridningen av viruset.

The one club ser just nu över hur själva galan och den tillhörande temaveckan, som hålls mellan 11-15 maj, kan komma att påverkas.

– Vi hade kunnat ersätta jurymedlemmar som inte är från USA med folk som bor här men det skulle inte vara vi. The one show och ADC är branschledande internationella tävlingar och det är otroligt viktigt att vi bibehåller den globala integriteten och kvaliteten juryprocessen, sgäer Kevin Swanepoel, vd på The one club.

WPP lanserar nytt byråvarumärke

Världens största holdingbolag WPP har dragit i gång Black ops, en byråstartup som inledningsvis kommer att jobba med P&G-ägda smink- och hudvårdsvarumärket SK-II. Tanken är att Black ops ska arbeta i multidisciplinära team och jobba för att lösa kundernas affärsproblem. Black ops kommer att etableras runtom i hela världen. Det första jobbet för SK-II handlade om varumärkets strategi för sponsorskapet av de olympiska spelen i Tokyo i sommar, ett jobb som hittills resulterat i kampanjen ”Beauty is #Noncompetition”.

I slutet av förra veckan rapporterade Resumé om WPP:s och de övriga holdingbolagens vikande intäkter, ett problem de ser ut att få fortsätta brottas med.

Twitter och Facebook drar sig ur SXSW

Med ett par timmars mellanrum meddelade Facebook och Twitter under natten att de båda kommer att dra sig ur årets SXSW-festival i Austin, USA med anledning av oro för spridning av coronaviruset. Festivalen hålls mellan den 13 och 22 mars. Avhoppen sägs vara ett tungt avbräck för arrangörerna. Just nu cirkulerar även en namninsamling vars initiativtagare vill att festivalen ställs in helt och hållet. Namninsamlingen har hittills samlat cirka 15 000 underskrifter, det rapporterar The Verge. 

Marknadscheferna får allt mindre inflytande

De senaste åren har frågan om marknadschefernas plats i företagshierarkin har varit en återkommande diskussion. Flera studier har bland annat visat att allt färre marknadschefer sitter i ledningsgruppen på sina företag. Nu visar en ny studie från Harvard business review att andelen CMO:s bland de bäst betalda företagsledarna på US S&P 1500-listan minskade med 35 procent mellan 1999 och 2007. Studien visar även att CMO:s tappat 15 procent av sitt inflytande över den dagliga verksamheten. Istället har chefer inom tech ökat sitt inflytande.

Hackerattack mot Wordpress-tillägg

Innehållshanteringssystemet Wordpress är världens största och så mycket som en tredjedel av alla webbsidor bygger på systemet. Nu rapporterar säkerhetsbolagen Wordfence, Nintechnet och Webarx om en våg av attacker mot Wordpress-tillägg. Via tillägg som Duplicator, Themerex, Async Javascript och Modern Events Calendar Lite kan hackare komma åt inloggningsuppgifter från användarna. Säkerhetsbolagen uppmanar användarna att uppdatera alla sina tillägg, det rapporterar Zdnet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

One Show

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.